A 0,47µF egy fóliakondenzátor (ugyanaz, mint a 470nF), a 22µF pedig egy elektrolit kondenzátor. Az IC lábkiosztása megegyezik a képen láthatóval, a bal oldali a bemenő feszültség (a világítás kapcsolójához megy), a középső a föld (=test), a jobb oldali a kimenő feszültség (ez megy a led szalag '+' érintkezőjére). A kondenzátorokat az ábrán látható lábak és a föld/test közé kell kötni. Az elektrolit kondenzátoron van egy világos csík, az azon az oldalon lévő lábának kell a testen lennie. A led szalag '-' lábát testre kell kötni.
Fóliakondenzátor: 50V 0,47µF (vagy 470nF)
Elektrolit kondenzátor: 25V 22µF
Ezt azért összerakom, kiváncsi vagyok mit mérek rajta.
Tényeket tudomásom szerint nem állítottam semmiről, a véleményemet fejeztem ki azzal kapcsolatban hogy nekem mi a pimp.
Továbbá megosztottam a kedves fórumozó társaimmal hogy milyen lámpát szeretnék csinálni, erre jöttél, s mindjárt be kellett szólnod hogy ezt már Csapszi 2 éve megcsinálta, aztán elkezdted szívni a véremet.Azt nem értem hogy a tisztelettel mi a bajod, mikor mindíg megköszönöm ha segítséget kapok. Itt a példa:
Már megcsináltam volna az előzőnél, de ami abból kijött lámpa az ment a levesbe (nem volt projektoros, a búra is teljesen bemattult). Az új lámpának meg nem mertem így nekiesni.
Azt legalább többet nem kell szétszedni. Csak azt furcsállom, miért kell ezt sokadszorra újra beírni, mikor részletesen le van írva többször is. Na mindegy...
Álló motornál Akku 12,0V helyzetjelzőn 11,4V világítással 10,8V világítás+refi 10,5V, igaz így nem fogom használni az autót, max helyzetjelző ég ha kell.
Járó motornál Akku 13,7V csak helyzetjelzőn 13,4V világítással 12,9V világítás+refi 12,8V
Ok rendben. Mikor a kapcsolókba vettem a ledeket, ajánlottak smd ledszalagot, 3-as csoportban voltak benne a ledek, abban volt kicsi kocka. Ha jól emlékszem 3 darabonként adták 300ft körül, 1 méter meg 6000ft. A ledek (3mm-es) darabja volt 45ft/db, a diódáé 2ft/db.
5% fényingadozást jóformán észre sem lehet venni. Viszont észrevettem hogy a lámpáim fényerején nem veszek észre változást alapjáratnál és emelt 3-4000-es fordulatnál. Szépen ég minden álló motornál is, de megmérem a feszültségeket azon a ponton (helyzetjelző) ahová kötni akarom majd a szalagokat.
Ha 4 diódát sorbakötsz a leddel akkor ugye akkufesztől függően 10-12V jut majd a diódasorra ettől lehet fényerőváltozás, viszont a jóhír, hogy a ledeknél az áram - fényerő karakterisztika erősen nemlineáris és a görbe végén kisimul, tehát hiába lehet a rendszerben 20% feszültségváltozásod a ledek áram-fény karakterisztikájának ebben a szakaszában ez kb 5% fényerőingadozást okozhat, ergo nem sok vizet fog zavarni.
Annyit nézz majd meg ha megvan a füzér, hogy vannak-e a ledcsoportokba belekötve ellenállások. Tehát 3 ledenként látsz e valami kis hengeres vagy 2 mm-es pici fekete kocka alakú alkatrészeket. Ezt majd írd meg.
Minek bonyolítod az életet? Az IC begerjedhet és jöhet vele egy csomó járulákos gond. 4 diódát sorba kötsz vele és kész. Vannak low dropout fesszabályzók mint pl az lm2940 vagy akár az LT1086 végtelen a sor......azoknak csak 1,2 V kell ki-be difi. De ha csak 11 volt éppen az akkufeszültséged abból hogy lesz 13V hogy jól működjön az IC? sehogy...... A gond az hogy a fűzéred 12V-os ehhez kell illeszteni egy olyan üzeműllapotot ahol a bejövő feszültséged 10,6-14,4V között van. Tehát néha kevés a fesz néha meg sok ez két külön dolog kapcsolástechnikailag. Meg lehetne csinálni kapcsolóüzemű szabályzóval de ez a verébre ágyúval esete lenne. Amikor csak 1-2 LED van ott kizárólag feszültségcsökkentő üzemmód kell a 10-14 volthoz képest, akkor jó a már Csapszi által belinkelt kapcsolás. Szóval elintézném 4 diódával és boldogan élnék. Ennek egy hátránya van, hogy nagyon minimális fényerőváltozásod lehet az akkufeszültségtől függően, de ebben az esetben minden más csak szarabb végeredményt adna. Egy diódán terheléstől függetlenül 0,6-0,7V feszültség esik a szilícium kristáyl P-N átmenete miatt. Ha négyet sorbakötsz akkor kb 2,5-2,8V feszültség esik az akkufeszhez képest a LED sor áramfelvételétől függetlenül. Arra kell vigyázni, hogy az 1N400X dióda maximális árama 1A lehet. Szerintem az említett füzér nem vehet fel többet mint 0,3-0,5 A
"Szia! Ez a kapcsolás nem lesz jó neked, mert ez egy kb. 18mA-es áramgenerátor. 12V-os feszültségstabilizátorra van szükséged, javaslom az LM2940CT-12 jelű IC-t. Sima LM7812 azért nem jó, mert kicsi a feszültségkülönbség a be- és kimenet között. Hestore-ban vagy Lomexben jó áron megkapod. Lehetséges, hogy egy kicsi hűtőbordára kell szerelned, mert melegedni fog. Ez a szalag áramfelvételétől függ. Itt egy bekötési rajz, a 0,47µF egy fóliakondenzátor (ugyanaz, mint a 470nF), a 22µF pedig egy elektrolit kondenzátor. Az IC lábkiosztása megegyezik a képen láthatóval, a bal oldali a bemenő feszültség (a világítás kapcsolójához megy), a középső a föld (=test), a jobb oldali a kimenő feszültség (ez megy a led szalag '+' érintkezőjére). A kondenzátorokat az ábrán látható lábak és a föld/test közé kell kötni. Az elektrolit kondenzátoron van egy világos csík, az azon az oldalon lévő lábának kell a testen lennie. A led szalag '-' lábát testre kell kötni."
Szép. Te milyen tönítőanyaggal raktad össze a lámpát? Lekapartam a búráról és a lámpaházról a gyári "medvecukrot", felmelegítés után elég képlékeny, de gondolkodom a hangfaltömítőn is.
Nincs is vele hiba, de ez egy áramgenerátor kapcsolás. Az adott beállításban 17mA áramot ad, bemenő feszültségtől elvileg függetlenül. Autóban 1-2-3 sorbakötött LED-re tök jó. Led füzérre ahol több csoport párhuzamosan kapcsolva arra nem, mert kimenő áramot kell növelni hozzá, közben be kell tartani azt a kritériumot hogy a generátor kimenetén 3V-al kisebb feszültségnek kell lennie mint a bemenetén. Vagyis álló motornál a minimális feszültség mondjuk 11,6V -3V = 8,6 V vagyis 2-3 sorbakapcsolt LED-et tud meghajtani, mivel a LED nek a néveleges áramához tartozó nyitófeszültség mondjuk kék-fehér led esetén: 3,4 Volt vagyis ebből 2-őt lehet sorbakötni piros, sárga, zöldből aminek 2,3 volt a nyitófeszültsége abból 3-at.
A linken szereplő 48 darabos led cucc biztos, hogy több 2-3 ledenként sorbakapcsolt csoportokból majd ezek párhuzamos kapcsolásából van kialakítva. Ehhez ez a kapcsolás nem jó, főleg, hogy 12V-ra van beállítva a LED sor névelges feszültsége.