Valaki mondjon róla valami rosszat is. Beszéljetek le, hogy miért ne vegyek. Eddig semmi rosszat nem találtam róla (népítélet), és persze tudom, hogy kevés van, de hátha van még a népítélőkön kívül is, aki tud valami ÉRDEMLEGESET mondani. Előre is köszönöm! (Hja, D5-ös motorra gondoltam, nem vagyok gyorshajtó, langzamspacíren... de évi kb. 60 000 km)
Azért vásárlás előtt mindenképpen vidd el egy olyan márkaszervizbe állapotfelmérésre, ahol nem járt az autó. Elektronikusan is át kell nézetni, rá kell dugni a komputerre hibaolvasásra, ott is meglapulhatnak százezres javítások...
Mindenképpen előnye a biztonság, a minőség és a kényelem. Nem tudom, hogy miből ülnél át, de engem pl. megvertek egy céges totojával is, ami nem is annyira alja autó, de ebből átülni a sajátba, na az IGAZI különbség! Tényleg, valóságos felüdülés, és olyankor döbbenek rá, hogy mekkora különbségek vannak autó és autó között...
Kérj egy próbakört is, érezned kell, még akkor is, ha elsőre nyilván szokatlan lesz (mérete, tömege). Hamar megszokható ám (ezután rájön az ember, hogy nem ez nagy, hanem minden más kicsi! :) ), és pl. sokkal könnyebb vezetni, mint a totoját, ami azért nem semmi...
160e van a kocsiban, vezérlés megvolt, olaj+szűrők szintén, első fék+tárcsa megvolt, hátsó betét megvolt. Remélem váratlan brutál díjak nem jellemzőek!Jónak tűnik az autó, de még gondolkodom rajta. Sajnos kevés az ok, hogy miért vegyek ekkora autóüt, de "teccik" :-)
A 160.000 km-es szervizen aktuális a vezérműszíj csere. Ez kb. 200-300e HUF +az olaj és szűrőcserék. Ha ezt megcsinálták ( ezt mindenképp érdemes ellenőrizni !!!! ) , akkor elvileg innentől a következő 160.000. km-en nincs nagyobb kiadás ( mármint kötelező szervíz)
Természetesen a kocsi műszaki állapotától függően fékbetét, féktárcsacsere, új gumik, esetleg kerékcsapágyak és az összes egyéb hibalehetőség bejátszhat, ami nem tartozik a kötelező szervizek körébe.
A motorba olajat, szűrőket, stb, a gyár előírása szerint 30.000 km-ként vagy évente kell cserélni.
Jó, hogy írod, hogy van, akinél 250e km-ig semmi baja a váltónak! A szervizek csak a problémás darabokkal találkoznak, és nyilván nem törvényszerű, hogy 150e-ig megdöglendenek vala...
Nagyon szépen köszönöm a procedúra-leírást! :) Teljesen laikus vagyok, de ez alaposnak, és a passzív átmosásnál sokkal jobbnak tűnik...!
Mi a pontos neve annak az olajnak, amiről belinkelted az információt? Ez a VOLVO által ajánlott váltó olaj, ugye? Kíváncsi lennék, hogy mit ír a flakonon, milyen specifikáció szerepel rajta? Írja a JWS 3309-et?
Köszönöm az alapos utánajárást. Meggyőztetek, az olajszűrő marad. Olajat már vettem hozzá, így transmax-e lesz benne. Az én autómban AW55-50SN váltó van 168e km-el.Szomorú hallani hogy 150e körül megadhatja magát.Egy ismerősömnek 250e van benne és "kutyabaja".
Ha addig nem találkoznánk Kellemes Ünnepeket mindenkinek.
Megemelem a nemlétező kalapomat!!!! Ez komoly munka volt!!
Ez a gyári előírás:
Fill with 4l of oil. Use transmission fluid. Refer to: Lubrication transmission Apply the parking brake. Move the gear selector lever to position P. Start and run the engine at idle. Shift through all the positions between P and D on the gear selector. Stop for 2 seconds per position. Switch off when air bubbles are visible in the hose. Fill with 2 liters of oil. Start the engine again and allow it to idle. Switch off when air bubbles are visible in the hose. Fill with 2 liters of oil again. Start the engine and allow it to idle. Switch off when air bubbles are visible in the hose. Install return hose to transmission and oil cooler. Remove the integrated level plug. Top up with oil until it starts to run out of the transmission. Install the level plug by hand.
Bevallom őszintén ritkán forgatom a kezelésit, napi használatban a gyári online programot használjuk, ott más szerepel.
A váltót szétszedni a szűrőcsere miatt komoly hiba lenne!!!
A mineral oil suitable for automatic transmissions. AW50-42LE (4-speed) and AW55-50/51SN (5-speed) and AWF21 generation I (TF-80SC, 6-speed) up to model year 2010. The oil provides an easy gear change at low temperatures and optimum protection at high temperatures. Technical data Color: Red Density: 850 kg/m³ Base: Mineral oil Lowest flow point -54 °C (104°F) Viscosity at +40 °C: 40.0 mm²/s Viscosity at +100 °C: 7.5 mm²/s
Ilyen adatokat látok például a kérdéses olaj esetén...
Kedves Etyi! Köszönjük szépen a hozzászólást, és örömmel látunk a továbbiakban is! :)
A hét elején futottam jó pár kört a témában: több Szakértő Kedves Ismerősömnél is érdeklődtem (Akiknek ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket és tanácsaikat!!!), beszéltem 3 független automata váltó szerelő műhellyel és találtam egy elég profinak tűnő amerikai olajfótumot is (ide vegyészek, mérnökök, olajipari szakemberek, mindenféle szakszervizben és szervizben dolgozó emberek és persze sok lelkes érdeklődő regisztrált - eddig olyan 33 ezren: http://www.bobistheoilguy.com/cms/). Sajnos eddig nem volt még időm leírni a begyűjtött információkat, zajlik az élet rendesen... Ami jó hír, hogy viszonylag egyöntetű véleményeket hallottam.
A neten is utána olvasva azt sikerült kideríteni, hogy igen, egy japán Aisin Warner TF-80SC / TF-SC80 AWD / AF 40-6 típusú váltó van az autómban (a hat sebességes Geartronic). Egy jó, tömör összefoglaló található itt:
de akit érdekel, és ráguglizik, a szerkezeti rajzoktól (robbantott ábráktól) az alkatrész katalógusokig minden megtalálható a neten...
Rögtön az elején le kell szögeznem, hogy igen, Kedves bojsziwww, igazad volt több mindenben is: - tényleg van olajszűrő a váltómban (valószínűleg én emlékeztem rosszul, és írtam hülyeségeket), - és igen, a kezelési kézikönyv valóban a JWS 3309 specifikációjú olajat írja elő ebbe a VOLVO-ba is.
Írja továbbá azt is, hogy normál használat mellett nem kell olajat cserélni a váltóban (és a motorban), csak ha fokozottabb igénybevételnek van kitéve az autó:
- lakókocsi / utánfutó vontatás,
- hegyvidéki utak, - nagy sebességű autózás,
- ha -30 foknál hidegebb és +40 foknál melegebb időben autózok,
- ha rövid (10 km-nél rövidebb) utakra használom az autót,
- és ha +5 foknál hidegebb időben autózom.
De rengeteg, egymástól független vélemény szerint is (mind szakszerviz oldalról, mind független oldalról, mind a netről) igenis kell / erősen javasolt olajat cserélni 60.000 km-enként ebben a váltóban!
Azonban az automataváltó szerelő műhelyek információi szerint nincs semmi baj a Dexron III-mal sem:
- Kezdjük a Bártfaival ( http://www.automatavalto.hu/ ). Talán az egyik legnagyobb hírű automata váltó szerviz Budapesten. Itt egy nem túl kedves és nem túl lelkes Hölgy vette fel a telefont. Egy szerelő kollégával akartam beszélni, de kiderült, hogy Ő maga ad felvilágosítást, és tényleg képben volt szakmailag, csak ezt nem feltételeztem Róla rögtön az elején. Voltak tehát kommunikációs nehézségeink, de ez nekem kb. olyan volt, mint urológus doktornőhöz menni... :) Ő azt mondta, hogy nem is kellett volna hozzányúlni a váltómhoz, mert örök életű olaj és örök életű szűrő van benne (ahogy a kézikönyv is írja), csak ártottam vele. Aztán vígasztalásul megjegyezte, hogy 100.000 km felett ezzel a váltóval bármikor bármi történhet, nem tudok ellene tenni semmit... A korábbiakban leírtak miatt (mindenki mindenhol javasolja az olajcserét) ez a vélemény nekem nem volt meggyőző.
- Arany Tóth Zsolt műhelye ( http://www.automatavalto.eoldal.hu/ ): több indexes autós fórum és személyes ismerősöm saját tapasztalaton alapuló egyöntetűen pozitív ajánlása szerint én ide vinném az autómat, nekem Ők voltak a leghitelesebb forrás. Ők 17 éve szerelnek automata váltót, azért láttak már ezt-azt, biztosan értenek hozzá. Arany Tóth Zsolt Úrral nem tudtam beszélni, de egy nagyon készséges és kedves Kollégájával igen.
Az Ő véleménye az volt, hogy a Dexron III-as és a JWS 3309-es ajánlás majdnem ugyanaz, nincs a váltóolajok között lényeges különbség. Ha régi Dexron II-es olajat öntöttünk volna a váltóba, azzal is vígan elkavircolhatnék sokáig, nem ez a tű foka. Hasonlóan nem szükséges a szűrő cseréje sem, mert beépített, de nem szoktak elkoszolódni, ezért eszembe ne jusson szétszedetni a váltót! A váltóban lévő mágnes(ek?) összegyűjtik a kis fémtörmeléket, és a szűrő a tapasztalataik szerint nem szokott elkoszolódni: akár 1.000.000 km-t is mehetnék a váltóval, ha csak a szűrőn múlna! A tű foka sajnos maga a konstrukció: a negatív rekordjuk egy Opel volt, 17.000 km-nél döglött meg a váltója, a Rönók, és egyéb márkák olyan 50.000-80.000-100.000 km-t mennek el vele, a VOLVO-kat ők 120.000-150.000 km környékén szokták megkapni javításra. Ne felejtsük el azonban, hogy ők csak a beteg váltókkal találkoznak, a tartósabbakkal nem!!!
- Végül felhívtam még a Váltódoktor gödöllői műhelyét is ( http://www.valtodoktor.hu/ ): itt is egy szakmailag képben lévő Úrral beszéltem. Mindezt messze menőkig megerősítette: nem kell szűrőt cserélni, nem kényes ennyire a váltó az olaj specifikációra, majdnem ugyanaz a Dexron III és a JWS 3309, ne aggódjak! Az Opel ugyanebbe a váltóba a Dexron III-ast javasolja. Mindenképpen érdemes 60.000 km-enként cserélni az olajat szerintük is!
Náluk van egy másik módszer is (a Tim-Eckart Metódus), amivel ők 1 nap alatt, kb. 80.000 Ft-ért át tudják mosni magát a váltót anélkül, hogy ki kellene szedni az autóból és szét kellene szedni azt. Elmondása szerint kicsit a szűrőt is kitisztítják így. A technológia német, ők is kintről vették meg, nem tűnik gagyinak, nagyon ajánlotta a 120.000 km-es olajcserére:
"This looks interesting, and it is similar to a T-tech service that you can get at any quick lube in north america. However, with a T-tech service, the car is running and the torque converter is pumping fluid (rather than in this method in which the fluid is being pumped through the TC. With the T-tech, and a normal cooler line disconnect with pump and refill, you can idle the car in different gears (park, drive, neutral, reverse) which presumably opens and closes different hydraulic circuits/solenoids allowin all the passages to be pumped through with new fluid. "
Magyarul ott járó motorral, az autó saját olajpumpájával mosatják át a váltót, és járó motornál teszik egyik fokozatból a másikba, hogy mindenhol jól át legyen mosva az új olajjal a váltó. Jól hangzik, de az USa messze van, és nem tudom, hogy itthon valaki csinálja-e így?
Az egyik tag megkérdezte az Amsoil céget a Dexron III és a JWS 3309-es szabványról, mivel az ő automata váltó olajuk (is) egyszerre teljesíti mind a két előírást (!!!!).
"I asked Amsoil how their Universal ATF is compatible with something like a Dex3 and 3309."
Íme a hivatalos válasz:
Amsoil's Reply:
"Thank you for giving AMSOIL the opportunity to answer your email.
In response to your questions; The JWS-3309 fluid has a medium amount of frictional modifiers, the Dextron III also has a certain amount of frictional modifiers also in the medium range. Both of the fluids frictional properties overlap each other and the Universal Automatic Transmission Fluid was designed in regards to meet both of the fluids frictional properties, the overlap and other fluid requirements. In summary, you will not have a problem using this fluid in an automatic transmission requiring this spec.
Thank you again for contacting AMSOIL and if you have further questions, please feel free to contact us again via email or over the phone with the Technical Services department."
Magyarul lényegében majdnem ugyanaz a két előírás, a frikciós paraméterek átfedik egymást. Érthető, hogy egy japán automata váltó gyár a japán előíráshoz tartja magát, de ezek szerint nem szentségtörés Dexron III-as olajat használni ebbe a váltóba is!
Egy nagy angol független olajokkal foglalkozó honlap az XC90 D5-be a következő olajat ajánlja:
Ez is teljesíti mind a Dexron III, mind a JWS 3309 előírást is, egyszerre...
Beszéltem a VOLVO Magyarország műszaki ezetőjével is, Ő is ugyanígy megnyugtatott, hogy alig van differencia a váltóolajok között, és kicsit marketing okai is vannak a specifikációkat cserélgetni és állandóan változtatni. Biztosan jó a Dexron III olaj is ebbe a váltóba. Érdemes nem csak rátölteni, hanem át is mosni a váltót, ehhez kell a 12 liter olaj (egyébként 12 liter szerepel a számlámon is...).
Röviden: - érdemes cserélni az olajat 60.000 km-enként, - szűrőt nem kell cserélni (nem is lehet megbontás nélkül) - nincs nagy különbség a váltóolajok között, jó a Dexron III is, de a gyári előírás tényleg a JWS 3309.
A fenti olajfórumon több helyen is azt írták, hogy a VOLVO a MOBIL ATF 3309 olajat csomagolja át saját nevére, tehát ugyanaz a kettő...
A következő olajakat találtam (de biztosan van még más termék is a piacon):
AMSOIL Synthetic Multi-Vehicle Transmission Fluid (Dexron III és JWS 3309) http://www.amsoil.com/lit/databulletins/g173.pdf Viscosity cSt @ 40ºC 38,9 cSt @ 100ºC 7.6 cP @ -40ºC (-40ºF) 9800 Viscosity Index 168 Flash Point, ºC › 234 Pour Point, ºC ‹ -53 Density ????
Fuchs TITAN ATF 4400 Automatic Transmission Fluid for Japanese cars (JWS 3309 és Dexron III) http://www.opieoils.co.uk/pdfs/New-Fuchs/TITAN-ATF-4400.pdf Density at 15ºC DIN 51757 0.852 g/ml Colour Visual red Flash Point, CoC DIN ISO 2592 216ºC Pour Point DIN ISO 3016 -43ºC Dynamic Viscosity at - 40ºC DIN 51398 17,000 mPas Kinematic Viscosity at 40ºC DIN 51562-1 37.3 mm²/s Kinematic Viscosity at 100ºC DIN 51562-1 7.3 mm²/s Viscosity Index DIN ISO 2909 165
http://www.greatlakesoil.com/products/2363-data.pdf Viscosity cSt @ 40ºC 33,7 cSt @ 100ºC 7.1 / 7,3 cP @ -40ºC (-40ºF) ???? Viscosity Index 181 Flash Point, ºC › 185 Pour Point, ºC ‹ -51 / -48 Density 0.85 / 845
Mivel a váltóolaj csere óta már 14.000 km-t mentem, és semmilyen probléma sem jelentkezett, én továbbra is messzemenőkig megbízva a szakszervizben maradok a Dexron III-as olajnál. A váltóolajak keverése nagyon nem ajánlott (a kézikönyv is ezt írja), így csak teljes és nagyon alapos átmosással tudnék áttérni a JWS 3309-esre - ha akarnék, de véleményem szerint jó lesz a Shell olaja is, rendszeresen cserélve. Nem hiszem, hogy egy VOLVO szakszerviz és a Shell rosszat, nem megfelelőt használna és ajánlana...
A gyári könyv 179. oldalán irja a JWS 3309 minősítésű olajat.
A váltómban kell olajat cserélni , és azért kérdezem pro és kontra véleményeket. Az olajszűrővel vagyok én is gondban , mert úgy gondolom hogy ki kell cserélni benne ( leírtam hogy miért), de nem szivesen szedetem szét a 160000 km-es váltómat.
Bocsánat, hogy beleszólok, de itt van egy-két "csúsztatás".
A szervizek olyan olajat használnak amilyet előírnak és jóváhagytak. Nem feltétlenül az importőrtől szerzik be. A szervizek nem 1 olajat használnak, legalább is amit én ismerek. Például a fiatalabb Volvokhoz is legalább 3 féle olaj kellhet. Olyanok mint BW35,BW55, AW7x, AW50-42LE, GT4T65 ezek egy kategória simán Dextron III. Másodikban ismét AW50-42LE, AW55-50/51SN és a TF-80SC 2010-ig. A következő a TF80-SC 2010-től.
A második követelményeit teljesíti a Dextron III. Az általad hivatkozott JW3309 specifikáció nincs az általam ismert gyári technológiában. Sőt a Dextron III minőségi szintnek megfelelő olajoknál is van eltérés, nem mind egyezik meg teljesen. Csak olyanokra gondolok, mint sűrűség, viszkozitás 40, 100 fokon
Természetesen minden autómataváltóban van olajszűrő. Van ahol a technológia szerint cserélendő és van ahol nem. Csak ott nem ahol a váltót le és szét kellene szedni, a többi esetben igen. Nem életszerű, hogy a váltóolajcserénél leveszed a váltót és egy kicsit szét is szeded.
A szűrő azoknál a váltóknál, ahol nem kell cserélni, normál esetben nem dugul el, még nagyon sok kilométernél sem. Abban az esetben, ha komoly mennyiségű kopásanyag képződik akkor már régen behalt a váltó, de a szűrő még nem dugult el. Ráadásul a mágnes több szemetet fog meg mint a szűrő a megváltozott olajút miatt is. Megváltozott a szűrő terhelése.
Egyszer láttam egyet szétszedve.
Azt, hogy a márkaszerviz mihez ért és mihez nem, bizzuk rájuk, amihez kell, hogy értsenek valószínűleg értenek is.
Csak azt nem értem, hogy most akkor miért is van átbaxva az Ügyfél??