éjszaka voltam egy szerelőnél és azt mondta hogy valami "faugli"-fej van berohadva és azért nem tudok rendesen váltani.KB ez volt a huszonhatodikmegoldás a problémára.Azt mondta le kell szedi meg kell takaritani és be kell zsirozni.csak tudnám hogy mi a tö....-met csináljak.:(:(:(:(:(
valamint: az Ercsin tevékenykedő kereskedőről mi a véleményetek? Korrekt járgányokat árul, vagy töröttek voltak és csak össze lettek legózva óratekerés kíséretében?
Erről 100%-ig nem vagyok meggyőződve de gondoltam rá én is, majd az idő eldönti. Annyira nem aggódom, mert csak akkor jött elő amikor az új kupplungot próbáltam és "kinyomtam a szemét" is ha csúszni akar most csússzon meg. Normál esetben sosem padlózom le 2000-es fordulat alatt. De 140000 km-nél már lehet pár alkatrész ami ilyen rezonanciát okozhat pl. motortartóbakok, nyomatéktámasz stb. Éreztem már ilyet 156-os alfában mindenféle tuning nélkül is.
Sziasztok! A hüvösebb, hidegebb időben jól működő kuplungra az a magyarázat, hogy a kuplung szarul emel le és forgatja a váltót azért recseg és nehéz rakni de ha hideg az idő és sűrűbb a váltóolaj akkor már nem bírja a forgást létre hozni kinyomott állapotban azért működik jól a meleg állapothoz képest. A sűrűbb olaj be töltése nem biztos hogy jó megoldás mindenképp a szerkezetet és a kapcsolódó alkatrészeit kell cserélni vagy ha lehet még állítani a bovdenen akkor azt kell végrehajtani.
Az enyém 115-ről lett kb. 140LE és 270-275Nm ami az eredeti kupplunggal csúszott 4. és 5. fokozatban! Ezzel a szettel és a gyári lendkerékkel megy gond nélkül semmi csúszás. A 2000-es fordulatszám alatt lepadlózva lehet érezni egy kis rezonanciát egy-két másodpercig ami nem tudni mitől van. De ha 2000-es fordulat alatt nem padlógázzal gyorsítasz simán és jól húz, 2000 felett meg taposhatod neki!
látom hogy most többen is kuplung bajjal szenvednek."természetesen" én is.csak nme tudom eldönteni hogy mi baja lehet.Szóval komplett kuplungszettet már cseréltemkb 30000 kilométerrel korában.Akkor szóltak hogy a következőnélkettőstömegűt is cserélnem kell majd.Viszont most alig tudok váltani.ha tolatni akarok és rakom be sebességbe úgy recseg a váltó mint állat.sebességekbe pedig csak nagy erővel és nehezen megy be.viszont ha lehül a levegő vagy esik az eső akkor tök jólműködik minden.nem recseg nem ropog és egy ujjal lehet váltani.de mihelyst kisüt a nap eltelik negye d óra akkor inkább nem megyek sehova.Van tippetek??????
"A lendkerekem 116e km után nagyjából 1-1,5 centit lötyög, ami bőven belefér. A véleményem tehát mostmár egyértelműen az, hogy csere esetén mindenképp érdemes tuning nélkül is beletenni ezt" a kuplungot.
Így már talán egyértelmű, hogy a lendkereket nem kellett cserélni szerencsére és jól működik az erősebb kuplunggal is.
Én is tegnap vittem el szerelőhöz, a kocsit, a téma ugyenez. Légszűrőház ki, akksi ki, légbeszívócső előlről és alulról ki, alsó lengőkarok kompletten a bölcsővel talán ki. Sebváltó leköt, kuplungbowden kiköt, kipufogó első dobig leszed, váltóolaj leenged, féltengelyek kiszed, sebváltó ledaruz az aknába, előtte motorháztető leszed.
Kettőstömegű kerék eredetileg is Valeo volt a kocsiban.
Volt baja rendesen. Nekem még nem csúszott, de a kuplung nem emelt ki teljesen, időnként rázta a kocsit, és mint kiderült, gázadáskor egy pillanatnyi nyikorgó, fémesen csusszanó, hangot adott. Ez is a kettőstömegű volt. A kiplungcserének 5,5 óra a normaideje, az nagyjából tartható is lenne. Az olajáteresztést mi is tapasztaltuk, de nem volt jelentős, menettömítést nem alkalmaztunk, de a kettőstömegű csavarjait 160 NM-el kell meghúzni, na ez két emberes és combos volt. Ezután sztem az olaj olyan nagyon nem akar ott szivárogni. Viszont nekiálltunk a termosztát cserének. Na az egy idióta volt aki tervezte. Csak két csavar fogja ugye, kuplungcserekor jól hozzáférhető. DE!!!
A termosztát alsó csavarja M8 menet, hatlapfej, majd abból kiáll egy M6-os menet, amihez hozzá van fogatva az alatta elhúzódó EGR-hez menő cső. Ha ez nem mozdul el nem lehet kitekerni a termosztát alsó csavarját. (lefalazási határig le lett szedve) Na ez a cső még 2 helyen van fogatva egy konzolra. A konzol egyik csavarja hátulról megy a hengerfejbe. Így az oldalt elhúzódó vastag levegő csövet is le kell bontani, hogy mágneses fejjel egyáltalán később betehető legyen a csavar.. Szerelőm azt mondta ilyet soha többet nem vállal. (normaidő 1,2 óra... Muhaha) Van az 2,5 is, ha már az akksi, és a légszűrőház amúgy is ki van szerelve.
Olaj és szűrőcserék, rutinmunka. Hátsó fékek pofacserék ok. Tenné fel a dobot, és nem lehetett az egyik munkahengert visszatolni. Na ekkor volt este 7 óra. Ha minden igaz ma kapott alkatrészt, és be tudja fejezni a kocsit.
Hihetetlen, de a kuplung puha, nem a padlón fog. Csikorgó hang megszünt. Jelentős a változás, még menni nem tudtam vele, de helyben kipróbáltam.
A termosztát az menet közben derül majd ki, de isten óvjon egy gyári hibástól.
A fékről még nem tudok semmit szugerálom a telefont.
Sajnos az anyagom már megvolt, mire rájöttetek erre az erősebb szerkezetre na mindegy
. És már azt is tudom mit jelent a Lato Cambio.
Az EGR lefalazást ahol szoktátok csinálni kijött a tömítés, így azt átrajzoltam egy füzetbe, hogy előre lehessen gyártani a lemezt méretre ha kell valakinek megvan.
A lendkereket nem cseréltük, az az eredeti maradt. Annyi az egész sztori, hogy a Multipla eredeti cikkszámú kuplungja helyett egy hajszálra ugyanolyat tettünk bele, csak ennek erősebbek a rugói, így nagyobb nyomatékot bír el.
Olyat nehéz ma már mondani, hogy "melyik típus kuplungja", mert mindet rakják többfélébe, akár évjáratonként eltérően is. A Valeo on-line katalógusa nagyon tanulságos ebből a szempontból. Ezt egyébként a Silok közül tették a 115 lovasba (255Nm) ugyanazzal a lendkerékkel mint a Multipláé, a 140 lovasba (305Nm) 2003-ban egy másik lendkerékkel, és több Doblo Cargoba is. A 140 lovas Stilo 2003 után hidraulikus-kuplungos lett, ezért a későbbi szerkezet már nem jó. Minden említett típus 1.9-es JTD.
Símán beletehették volna gyárilag a Multiba is, teljesen kompromisszummentes, de valamiért mégsem tették soha.
Közvetlen tapasztalatok a nagyobb nyomatékot bíró kuplungról (valeo 826352):
Tegnap hajnaltól késő estig tartó munkával Multifiatnál kicseréltük az én kuplungomat is, ami már annyira érezte a vesztét, hogy a hét elején egyszer már meg is csúszott, szóval az időzítés bár véletlen volt, de tökéletes. Az új darabnál számomra az volt a fő kérdés, hogy mennyivel lesz keményebb esetleg a pedál, illetve hogy a már nem új kettős tömegű lendkereket mennyire fogja netán szaggatni a nagyobb rugóerő. A régi kuplunggal időnként hidegen képes volt már a vége felé berázni egyesben, amiről nem tudtam eldönteni, hogy vajon a lendkerék vagy a kopott kuplung hibája-e.
Az eredmény azonban minden várakozásomat felülmúlja, ugyanis most egyfelől drámaian könnyebb lett a pedál a régi berágódotthoz képest az erősebb rugó ellenére is (kapott új bowdent is), másfelől sokkal jobban érezni a kuplung működési pontját is, a rázás pedig teljesen elmúlt. Síma és puha, mint a vaj. A lendkerekem 116e km után nagyjából 1-1,5 centit lötyög, ami bőven belefér. A véleményem tehát mostmár egyértelműen az, hogy csere esetén mindenképp érdemes tuning nélkül is beletenni ezt.
A kuplungcsere tapasztalataihoz tartozik még, hogy a lendkerék rögzítőcsavarjainál át tud szivárogni némi olaj, ami ugye nem tesz jót a tapadásnak. Ez a jelenség mindkettőnk autójában előfordult. Lelkiismeretes cserénél tehát mindenképp érdemes tehát levenni a lendkereket és alaposan zsírtalanítani, majd a tartócsavarjait menettömítővel visszatekerni.
További fontos tapasztalat (r.andrás), hogy a kuplungkar hosszabbítása rossz ötlet, hisz növeli a kiemelési utat is, vagyis ebben inkább senki se gondolkozzon. A kuplungvilla zsírozásával és bowdencserével lényegesen lehet viszont javítani a kuplungpedál keménységén.
Ezeken kívül még toronyszilenteket és kutyacsontokat is cseréltünk. Az előbbit érdemes csekkolni, mert nem egyértelmű a szakadása, viszont meglepő eredeménye lehet, ha elhagyja magát váratlanul. Én magamtól pl. nem vettem észre hogy rossz, István rutinja kellett hozzá.
Marmint a Multi merevitojevel? Gondolom az max 0.75mm-es anyagbol lehet, szerintem inkabb a tetolemez hullamzasat gatolja, mintsem a karosszeriat mereviti. A Twingo teto ket uvegbol all, az elso csuszik a hatsora, ha kinyitod. A hatso teljesen fix, gondolom ez is merevit annyit mint a Multi merevitoje. Lenyegeben egy sima elso tetoablakod lesz ami mozgathato, a hatso a lemezt helyettesitheti. Hozzateszem en Twingoba epitem majd be, ha nem tetoablakos lenne a Multim, akkor sem vagnam szet a tetot.
A tetoablak kerete es egyben a vaza hajlekony. Amennyi elteres van, bizton allithatom kibirja. Nem szeretnek senkit rabeszelni, de itt nincs a tetooszlopokban futo vizelvezeto cso es nem kell peremezni a tetolemezt. "Egyszeruen" kivagni az adott meretet (126X79cm) es becsavarozni. Nem pofonegyszeru, de hatarokkal egyszerubb mint a gyari. 6-os csavarok fogjak korben es egy gumicsik tomit. 4 darab fenyvedo halo ved a napsugarak ellen. Mindjart keresek linket, hogy mirol vagyon szo.
Tudom, jól el vagyok tünve....egyéb minden okok miatt, bocs érte. De figyulom a forumot, amint lehetőségem van rá.
Multkor kérdeztem, hogy mi a franctól rángathat a milupám üzem melegen.....háát ha hiszitek, ha nem, a gyertyák voltak a hibásak, ugyanis vettem neki olyat, amit ajánlanak....agyonellenállásozott duplapolusu szart....azota rángatott, és csak nem hagyott békén a dolog, tegnap aztán gondoltam egyet, vettem egy hótegyszerű, ellenállás nélküli, egypolusu NGK-t, azt ugy megy tőle, mint az állat.
Szóval hálistennek se légtömegmérő, se üzemanyagszivattyú.....gyertya....de ha valakinek kell szarráellenásozozz duplapolusu, alighasznált BOSCH gyertya szett, szóljon :)
En meg ijedtemben vettem a heten egy Twingo gyari uvegtetot. Majd csak lesz vele valami. Egyebkent ha valaki uvegteto utan ahitozik, hatarokkal egyszerubb beepiteni a Twingoet a Multiba, mint egy eredetit. Egyedul a tetokarpit kivan nemi kreativitast. A neten turkalva sok idegen autoba beepitik, fokent Vw-s tunerek.
A végén még elég komoly Multi parkot építesz ki és az uticélnak megfelelően választhatsz alacsonyan pörgő, környezetbarát vagy élményautó közűl. Már csak egy dízelre kéne licitálnod.