Tudatom, hogy pénteken 53 éves korában betegségben elhunyt Ménes Ferenc, aki több légisportot is magas szinten művelt, és ismereteim szerint 1986-ban motoros-sárkányrepülő nemzeti bajnok volt. Özvegye közlése szerint temetése csütörtökön 15 órakor lesz Egerben, a lajosvárosi temetőben.
Ekkora srófom van, a Scout motorospondrótól maradt meg... Igaz, azon Husqvarna 3210-es (vagy ilyesvalami jelzésû) motor volt - de lényegében ugyanaz. Nagyobbat nem tehetek fel, mert nagyon közel lenne a vége a hátsó sodronyokhoz :(
Számítok arra, hogy esetleg nem fog túl nagyot tolni, mivel kicsi az átmérõje, ráadásul a testemtõl takarásban lesz... Minden esetre megpróbálom ezzel. Az áttétel gyári, az ES-RD típusú motor eredetije. Csak az elsõ próbák után fogom tudni megmondani, hogy megfelelõ-e... A Husqvarnával 40 kilót tolt, de az teljesen más felépítésû konstrukció volt.
Nekem 125 cm-es becsuklós légcsavar van a raketten, 3,6-os áttétellel, 450 N körül tol, 1,8-1,9 m/s a varió emelkedés közben. De tettem rá 135-öst, azzal is kipörgött 9500-ig a motor. A 106-os srófhoz milyen áttételt csinálsz? Nem túl kicsi az a légcsavar?
Ilyesmit építek éppen, valami átmenetet a klasszikus hátimotor és az "Altigenerator" között. Raket motor, 106-os sróf, ernyõs beülõ... Hogy repülni fog-e, azt még nem tudom...
Én egy Igor nevű sráctól vettem a gépet. Debrecen környékén repkedtem, de a motoros repülés nem az én világom, eladtam a gépet egy érdi vitorlázó repülő srácnak. Az enyém még A keretes volt, sima gyújtással és ékszíjas áttétellel. Príma rugózott hátsó kerekei voltak, de az első futómű elég gyengus volt, ki is tört, 1x egy keményebb leszállásnál.
Mondjuk pár éve faragtam egy minimum gépet, mert nincs már vontatógép a klubban, de azóta többet barkácsolok, mint amennyit repülök...:)
én a mai napig nyomtam egy ilyennel ! én is kompletten vettem 190e ért . az akkori sztorira ugy emléxem , ugy mondták , hogy valaki ott tervezte az ilyen gépek behozatalát , és forgalmazását itten hosszú távon . mivel akkortájt csak a zolika féle szerkezetek voltak beszerezhetők immelámmal... tehát behozott néhányat , és rendezgette a papirmunkákat engedélyeket , vám stb... csak sajnos megbetegedett , és meghalt az illető. és az adóügy meg a vám felé is abba maradt minden , igy a bent levő cuccokat kiszórták a klubból , hangárból , hogy a hivatalos szervek felé ne legyenm kkavarás tovább...
igy abba maradt minden , kapcsolat stb...
te merre repülsz? mi lett a gépeddel? mejik fajta volt a tied(ékszij , fogaskerék )? esetleg a burkoltabb trájkút vetted meg? a duplagyujtású burant?
igen , a dugattyúgyártás talán menne is , de a főtengelygenerál a macerássabb talán...
a hetekbe szétkapom a most beált motorom , kiváncsi leszek menyire kurta szét a hengert a valami... az előzőbe a tűgörgő kopott el ,estek ki , és jócskán belehúzott a hengerfalba :-(
Szerintem én vettem meg anno az első Buran motoros gépet, egy orosz srác hozott be párat, 200e Ft-ért adta a komplett gépet, az akkor sem volt sok pénz. Fura egy szerkezet volt, p. a vitorla alsó felülete megtört a kereszttartón, de végül is repült, és tényleg nem evett sokat a hószánkó motor. A trájk hihetetlenül masszív volt...
Nekem egyszer megállt a motor, az istennek sem tudtam beindítani, a gyűrűk ragadtak be. Egy ismerősöm csinálta meg, Lada gyűrűket rakott bele, csak síkköszörűn le kellett szedni a gyűrűk vastagságából. Egerben a Belcord szuper minőségű dugattyúkat és gyűrűket tud gyártani minta alapján egyedi méretben is.
- B U R Á N - tipusúnak mondott komplett sárkányrepülő motort , alkatrészt ,illetve bármi infót ilyen motor ,vagy alkatrészei bererzési fórrására , vagy felújitásában jártas szakembert .
leirása:
szóval... akit már a rendszerváltás környékén megfertőzött a sárkányrepülés őrülete , az talán még emléxik az akkori állapotokra ! :-)
annak idelyén volt a pilóta ujság , és abban hónapokig , évekig volt feladva ilyenforma hirdetés hogy : BURÁN tipusú sárkányrepülők eladók... miskolcon .
én azokból akkor vettem egyet , és azóta is csodálom eme orosz gépezet , motora teljesitményét , alacsony fogyasztását , stb... sajnos nemrég megpusztult. (sikerült beszereznem agy másik motort utána , de abban valami nemokés volt mert az is beadta a kulcsot.)
persze a motor műszaki adatairól köbcenti meg tipusszámokról gőzünk sincsen ...:-(( , igy gyári alkatrész beszerzése is nehézségekbe ütközne még ha lenne is valami orosz (vagy ukrán) kapcsolatunk is...
szóval , éppen ezért ha valakinek lenne bármien infój , kérem ossza meg velem , irjon egy emailt , akár küldjön telefonszámot , és felhivom...
esetleg ha valaki tudna a klubjába , vagy repülőtársánál ilyen tipusó motort elfekvőbe porosodni a hangár , vagy a műhely sarkába , hogy " ez már a mult teknika ugysem jó semmire " :-), az szóljon , értesitsetek ...
itt van néhány kép ,hátha valakinek beugrik , mien motorról is van szó. ide tartozik még , hogy az egyik motorom égszijhajlehajtású volt , mig a másik fogaskerekes ... bármeik fajta jöhetne...
köszönet hogy időt szakitottatok eme terjedelmes szösszenetemre , várom az infokat ha tudtok valamit.
Na és mi lenne, ha a motoros beülődet a gyalogszárny alá akasztanád? Én még ülve kezdtem repülni, kicsit macerásabb volt a start, mint pondróban, de nem volt vészes.
Akkor itt is az lehet a megoldás, hogy belép az ember gyereke egy ostrák klubba, ott regisztráltat aztán hazajön repülni. A kishajóknál rendszeresen megcsinálják mivel sokkal olcsóbb, és egyszerűbb az ügyintézés. Csak éppen a H helyett E betűs a lajstromszáma a hajónak.
De még ráérek nyomozni, mivel kb becsléseim szerint 1 év van a megvalósulásig. Addig repülök a gyalogszárnyammal. Az full legális.
Ha egy légijárműnek van érvényes eu-s típusbizonyítványa, gondolom azt csak honosítani kell itthon, nem kell újra lefolytatni az engedélyezési eljárást...
Hazánkban autót sem lehet építeni gyakorlatilag (kit-car) de ha külföldön üzembe helyezik a járgányt, akkor utána már itthon is megkapja a rendszámot. A legtöbb uniós tagállamban sokkal liberálisabbak az engedélyezések terén...
Igen, pont az utolsó mondatod miatt vannak nekem is aggályaim. Rengeteg a bürokratikus buktató, eléggé átláthatatlan a rendszer, nem kell felesleges támadási felületet adni a mostanában amúgysem épp toppon levő LÜI-nak.
Amikor még én faricskáltam a gépemet, akkor elég volt a klub műszaki vezetőjének az áldása az összeépítésre. Pedig én is egy gyalog szárnyhoz építettem hozzá a motoros egységet. Az utóbbi pár évben nem figyeltem a változásokat, lehet ma már más a szabály.
Külföldön sokan repülnek gyalog szárnnyal és minimum trájkkal, biztosan nem illegális az összeépítés. Az ultrakönnyű légijárművekre az FAR 103 szabvány vonatkozik az USA-ban, valami hasonló lehet Európában is az előírás. Ezeknél a légijárműveknél nem előírás a légialkalmassági tanúsítvány, de csak hobbi vagy sport célra lehet őket építeni. Csak 1 személyesek lehetnek, max. seb 55 csomó, átesési sebesség max. 24 csomó, 254 fontnál nem lehetnek nehezebbek, 5 gallonál nem lehet nagyobb az üzemanyagtartály, stb. Nincs nyilvántartásba vétel, és egy csomó könnyítés van az UL-ekhez képest. Ilyen repcsiket építenek gyalogszárnyakból és könnyű trájkból, és a motoros ernyők is ebbe a kategóriába esnek. De lehet nálunk más a szabályozás, már megszokhattuk, hogy a jó dolgokat nem vesszük át a nemzetközi gyakorlatból.
Meg vagyok győződve arról, hogy egy "mezei" klub műszakijának áldása nem elég egy ilyen, tulajdonképp experimental repcsi üzemeltetéséhez, pláne ha az nem is egy hivatalos gyárban készült (úgyértem a trike és a szárny "összeházasítása") hanem te barkácsoltad össze otthon a sufniban. Javaslom kérdezz meg egy kompetens személyt Ferihegyen a faházban, vagy menj fel Egerbe a Zolikához, nehogy meglepetések érjenek!
Az engedélyezés ugyan az mint a motoros ernyőnél. Kelll külön a szárny, és külön a minitrike. A minitrike-ra az adott klub műszaki vezetője ad ki alkalmassági bizonyítványt egy évig érvényes.
Sőt én a meghajtást egy telsesen komplett hátimotorral kívánom megoldani amit egy az egyben le lehet róla venni, és lehet vele külön repülni, mivel azt a repülési formát sem kívánom feladni.
Ha mindezt hivatalosan is engedélyeztetni szeretnéd, akkor az nem fog menni. Tudtommal ugyanis gyalogszárnyat nem lehet motoros trike-ra szerelni hivatalosan. Nem is beszélve az egyéb hivatalos papírmunkáról-engedélyeztetésről ami ilyenkor van...