Te a motor oldalra emlékszel, a fényképen pedig az aksi oldal szerepel. Amit tudunk a kisvasútról:
A Kisújszállási Gazdasági Vasútról
1947.V.14. „Kisújszállás a KM. támogatását kéri, hogy a Pusztatenyőn álló, mintegy 14 km hosszú kincstári tulajdont képező gazdasági vasút sínhálózatát a kuncsorbai út megépítéséig a város kapja meg használatra. A kuncsorbai földút az esőzések alkalmával annyira felázik, hogy a gazdák képtelenek földjeiket megközelíteni. A cukorrépa termés elfuvarozását ez a körülmény csaknem lehetetlenné teszi. Az új gazdák földjei kizárólag ezen a vidéken vannak, a kisvasút megépítése elsősorban rajtuk segítene.”
„Túrkeve város a Túrkeve és Törökszentmiklós között elterülő, mintegy 7 000 kateszteri hold felosztott terület forgalomba való bekapcsolása végett keskeny nyomközű vasút építését vette tervbe. Ezzel a megoldással a vidék gazdáinak termelési és szállítási nehézségeit megoldhatónak véli. A vonal hossza 30 km, várható építési költsége 500 000 Ft.”
1947. A Pusztatenyői Lőszerraktár kisvasútja felbontva, ennek pályaanyaga és 60 db kocsija Kisújszállásra elszállítva.
1947.VI. A Kisújszállás-Csorba vonal építésének kezdete.
1948.V.9. A 12 km hosszúságú Kisújszállás-Csorba vasútvonal műszaki átadása a közforgalom számára, majd V.15.-én megindul a korlátozott közforgalom.
1953. A Csorba-Túrkeve vonalszakasz építése és átadása a forgalomnak.
1954.V.1. A Kisújszállási GV vonatainak számozása mától 2101-2200.
1954. ősz. A Danitanyára vezető szárnyvonal építése és átadása a forgalomnak.
1955.III.14. A Szolnoki GVNV Kisújszállási Üzemfőnökségének pályahossza 42 904 vfm.
1958.VI.30. A Kisújszállási GV a GVI 17 számú üzemfőnöksége. Vonatainak számozása 3101-3199. Az egész hálózat a II terhelési szakaszba tartozik, a Kisújszállás-Túrkeve vonalon 7 ezrelék a legnagyobb emelkedés-esés, a Danitanyai szárnyon 8 ezrelék. A legnagyobb tengelynyomás 2.7-5.5 tonna, a legnagyobb pályasebesség 20-25 km/h.
1958. Mezőhegyesről Kisújszállásra 236 vfm. 9.3 kg-os repvágány.
1959.II.20. Közös pályahasználat a Csorbai ÁG.-al, 3600 vfm. pálya, 3 db váltó, valamennyi 14 kg súlyú.
1959.IV.23. Az alábbi 14 kg sínnel épült vágányrészek felbontva (?) :
Túrkeve-Csorba - 169+30 pálya jobb oldalán réparakodó vágány
- 214+00 pálya jobb oldalán réparakodó vágány
- 215+75 pálya bal oldalán réparakodó vágány
- 246+30 pálya bal oldalán Vörös Csillag Tsz. deltavágány
- 259+10 pálya bal oldalán sertésnevelő telepre vezető csonka
Danitanyai szárny – 26+00 pálya jobb oldalán 50-es istállóhoz vezető csonka
1960.I.18. A Vörös Csillag Tsz. a Danitanyai vonalból kiágazást kér az új 100-as istállóhoz trágyaszállítás végett.
1960.IV.1. Megszűnik a GVI, az üzemfőnökséget a MÁV Debreceni Területi Igazgatósága veszi át.
1962-ben a Kisúszállási Tüzép iparvágánya felbontva, vissznyeremény 275 vfm. 7 és 9.3 kg vágány, valamint 1 db 9.3 kg váltó.
1963. A MÁV Kisújszállási GV vonalainak hossza 36.4 km, menetrendi mezőinek száma:
- Kisújszálás-Túrkeve 382
- Túrkeve-Danitanya 382b
1964.II.-ban a MÁV visszaállítja a Kisújszállás-Csorba vonalszakaszon az eredeti 20 km/h sebességet. A 10 km/h órás lassújel indokolatlan volt, mert a felépítmény, bár 9.3 kg súlyú, de a talpfa és betonalj állag igen jó. Ez évben Vekerdy István a GV Üzemfőnöke.
1965-ben a fővonalak javítása miatt az alábbi 14 kg sínnel épült, évek óta forgalmon kívül lévő mellékvágányokat szedik fel:
- Ördögárka mrh.
- Vöröscsillag elágazás
- Csontos tanya mrh.
- 50-es elágazás
- Kisújszállás terményraktár (épült 1952-ben, 266 vfm)
Ugyanebben az évben a GV járműállománya a következő:
- 5 db C50-es motormozdony
- 8 db Ba-Bak kocsi
- 2 db B kocsi
- 2 db D kocsi
- 27 db Ja kocsi
- 5 db J kocsi
- 8 db Ga kocsi
- 3 db G kocsi
- 22 db R kocsi
- 37 db Ubn kocsi
1969.II.1. Megszűnik a forgalom a Danitanyára vezető szárnyvonalon…
1969.IV. A Tömörkényi Alkotmány Tsz. levélben közli a MÁV Debreceni Igazgatóságával, hogy a túrkevei kisvasutat megtekintették és az alábbi szakaszokat kívánják megvenni:
- 6 569 vfm fővonal (Elágazás-Danitanya)
- 4 181 vfm mellékvágány
- 650 vfm betonaljas vágány a túrkevei tárháznál
A Debreceni Igazgatóság 1 méter vágányért 65 forintot kér…
1969.XII.31. Megszűnik a forgalom a 12 km hosszú Túrkeve-Csorba vonalszakaszon…
1970.III-IV. Tömörkényből vasútbontó brigád dolgozik Túrkevén. A Túrkevei Vörös Csillag MgTsz. a Nagymajorban lévő vágányszakasz felbontását megakadályozza, mondván, hogy az az általuk korábban megvásárolt 850 vfm. pályához tartozik.
1970.XII.31. Megszűnik az utolsó, Kisújszállás-Csorba szakaszon is a forgalom…
A mozdony, ami miatt belementünk a témába nem volt túrkevei, Fegyvernekről hozták, gondolom, kiállítási céllal, amiből végül nem lett semmi.