Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2011.05.31 0 0 19146

Nem látod a műszerfalból? Ejnye, na!

Előzmény: lassújel (19145)
lassújel Creative Commons License 2011.05.31 0 0 19145

OFF: Kétütemű vagy négyütemű Wartburggal?ON

Előzmény: Felek Ferenc (19132)
M44 409 Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19144

Maga az állomás nincs (az épületek hellyel-közzel), de a pálya elmegy nagyjából az eredeti állomásig.

Előzmény: M63 - 007 (19143)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19143

Miért, meg van még nádudvar vasútállomás?...

Előzmény: M44 409 (19142)
M44 409 Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19142

De megvan, csak nem teljesen úgy, mint anno volt...

Előzmény: M63 - 007 (19141)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19141

Üdvözlet!

Azzal tisztában vagyok, Jóapám még azzal járt isibe:) Egyébként nincs már meg végig a vonal... Kimondottan a szellemkisvasút érdekelne:)

Előzmény: V43 1279 (19140)
V43 1279 Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19140

Üdv!

 

Kaba-Nádudvar között normál nyomtávú vasút van/volt (mostani 104-es vonal). Személyforgalom 1971-ben szűnt meg, jelenleg van rajta teherforgalom. A többi kérdést a témában jobban jártas olvtársak majd megválaszolják.

Előzmény: M63 - 007 (19139)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19139

Üdv!


Igen, az iparvasutak maradványait láttam is, direkt írtam GV-t. Édesapám az ALTEK-nél dolgozott egy időben:)
Sajnos szülőföldemen már régen jártam, jómagam Debrecenben élek. Pontosan hol található a régi vasútállomás? Ha arra vetődnék, mindenképp felkeresném az illetőt.
Párhuzamosan egy teljesen másik témát is feldobnék, kihasználva a készséges válaszadásokat:
Egy idős bácsitól hallottam, hogy Kaba-nádudvar, vagy tetétlen felé volt régen kisvasút, és hogy ő akkor még fiatal volt, kézzel tologatták az üres kocsikat rakodáskor, pajszervas segítségével. Erről mit lehet tudni? Igaz-e vagy valami kevert-e a "jóöreg"?:)

Előzmény: Felek Ferenc (19137)
7578 Creative Commons License 2011.05.30 -1 0 19138
Előzmény: Felek Ferenc (19121)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.30 -1 0 19137

Mezőtúr-Túrkeve normál nyomközű vasútvonal utolsó évéből egy túrkevei nyugdíjas bácsinak FILMFELVÉTELEI vannak!!! A volt MÁV állomásban lévő boltos megadja a címet, ha valaki veszi a fáradságot és elmegy oda. Nekem nem jön össze 2007 óta...

 

A lovardai mozdonyt csak ott tárolták, oda nem vitt be a GV - bár én már semmiben sem vagyok biztos...

 

A mozdony magántulajdonban van, sorsa annyiban bizonytalan, hogy ki fogja talpraállítani. De nem lesz kohóadalék.

 

Túrkevén és Mezőtúron az említetteken kívül téglagyári iparvasutak is működtek...

Előzmény: M63 - 007 (19135)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.30 -1 0 19136

Húúú, pardon, a két kép Gyula-Kossuth tér...

Előzmény: Gatyás Qvik (19134)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19135

Egyik sem, lentébb írta kedves Felek Ferenc, hogy kisújszállás:) Viccet félre téve Túrkeve, Mezőtúron én úgy tudom nem volt gazdasági vasút, nagyvasúti összeköttetés volt Mezőtúr - Túrkeve között. 

Remek olvasni ezeket a dolgokat, de ahogy látom eléggé a feledés homályába merült ez a GV, a városokban nem sok emléket lehet róla felfedezni az biztos. Pl én éltem mezőtúron, túrkevén évekig, rengeteget csámborogtunk biciklivel mindenfelé, innen az emlék a c50-esről is. Annak a tanyának, vagy lovardának volt köze a kisvasúthoz, vagy csak odakeveredett a gép? Meg ha jól emlékszem simán a puszta földre volt rakva... Menthető még vagy csak alkatrészbánya?

Előzmény: Gatyás Qvik (19134)
Gatyás Qvik Creative Commons License 2011.05.30 0 0 19134

  Kissé vizes a fatantusz - most ez Mezőtúr vagy Túrkeve?

Előzmény: Felek Ferenc (19117)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.30 -1 0 19133

Esetleg ha valaki megy a MOL-ba (Magyar Országos Levéltár?):

 

Fond neve: Gazdasági Vasutak Igazgatósága

Jelzet: XIX-H-2

Évkör: 1955–1960

Terjedelem: 15,86 ifm.

Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.30 -1 0 19132

2007.IX.23.-án jártuk be a Kisújszállási GV nyomvonalát Wartburg személyautóval. Fotókon:

 - nyomvonal

- Kuncsorba, útátjáró

- Csorba magtár az egykori pálya felől

- Csorba magtár, megmaradt pályaszakasz (10-12 méter lehetett)

- Csorba magtár, vágányhídmérleg maradvány

 

Azt még mindenképp meg kell említeni, hogy ezen a GV-ton volt tisztán női személyzettel személyvonat, azaz a C50-est is hölgy vezette!

Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.30 -1 0 19131

Nem találok túrkevei helyszínrajzos ügyiratot, de ha lenne, eleve nem hozom képbe a  - mostmár magam is így gondolom - rossz rajzot...

 

Közben találtam egy ilyet is

Előzmény: karako-hid (19128)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.30 -1 0 19130

Kisújszállási GV építő mozdonya volt a GV 57 > GVI 394,057 gőzmozdony 1953.I.17.-III.20. között, ez a mozdony megvan, Szilvásváradon szolgál. Nagycenkre menekítettek 1971-ben a megszűnő GV-ről három személykocsit és egy podgyászkocsit, a pályaszám nem megy fejből, de a "Kisvasutak" topicba keresőbe ütve elő lehet hozni, egyszer beírtam.

Előzmény: M63 - 007 (19129)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.29 0 0 19129

Üdv!
Köszönöm szépen az infót, és hogy foglalkoztok velem:) Elkezdtem visszaolvasni, de csak céltalanul bóklásztam, mostmár utánaolvasok! Maradt meg valami a mozdonyokból, vagonokból?

karako-hid Creative Commons License 2011.05.29 0 0 19128

Ahogy visszanéztem a 18828-ba, ugyanaz az enyém is, csak fekete-fehérbe szkennelve, meg egy rajz fejléc van rajta. De szerintem egy közös ismerősünk már küldte neked ezt az ügyiratot.

Előzmény: Felek Ferenc (19127)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.29 -1 0 19127

Tedd fel! Válaszom: fogalmam sincs!!! A már előzőleg említett Marton Zsolttól kaptam. Ha a tied dp kollégával mutat hasonlóságot, akkor ez a rajz elbukott. Meg a mozdonyszín fotó is (csodálkoztam is, hullámpala GV fh. épületen?)

Előzmény: karako-hid (19126)
karako-hid Creative Commons License 2011.05.29 0 0 19126

Ez mikor rajz? Az én 1970-es rajzomon teljesen máshogy néz ki az állomás.

Előzmény: Felek Ferenc (19125)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.29 -1 0 19125

Hoppá, akkor a fotózott fűtőház csak az én vágányábrámhoz jó...

 

Előzmény: -d.p- (19124)
-d.p- Creative Commons License 2011.05.29 0 0 19124

Szia

A 18828 hsz Túrkeve állomás archív helyszínrajzán rajta van a végállomás nyomvonala.

Állomások,megállóhelyek kilóméter távolsága egymástól,egy táblázatban.

 

 

Előzmény: M63 - 007 (19122)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.29 -1 0 19123

Nekem nincs archív képem. A GV állomás a MÁV állomás mellett volt. Az ok? Én azt mondom, 1960. és 1968. de sok más oka is volt. Eljárt felette az idő.

 

A GV mozdonyszín még áll:

 

Előzmény: M63 - 007 (19122)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.29 0 0 19122

Köszönöm szépen a sok infót! Gondolom nem sok fénykép őrzi az emlékét ennek a vasútnak. Ahogy nézegettem írmagja sem nagyon maradt. Azt esetleg lehet tudni, túrkevén hol volt a végállomás? És hogy mi indokolta a vonal felszedését?

Előzmény: Felek Ferenc (19121)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.29 -1 0 19121

Te a motor oldalra emlékszel, a fényképen pedig az aksi oldal szerepel. Amit tudunk a kisvasútról:

 

 

A Kisújszállási Gazdasági Vasútról

 

1947.V.14. „Kisújszállás a KM. támogatását kéri, hogy a Pusztatenyőn álló, mintegy 14 km hosszú kincstári tulajdont képező gazdasági vasút sínhálózatát a kuncsorbai út megépítéséig a város kapja meg használatra. A kuncsorbai földút az esőzések alkalmával annyira felázik, hogy a gazdák képtelenek földjeiket megközelíteni. A cukorrépa termés elfuvarozását ez a körülmény csaknem lehetetlenné teszi. Az új gazdák földjei kizárólag ezen a vidéken vannak, a kisvasút megépítése elsősorban rajtuk segítene.”

„Túrkeve város a Túrkeve és Törökszentmiklós között elterülő, mintegy 7 000 kateszteri hold felosztott terület forgalomba való bekapcsolása végett keskeny nyomközű vasút építését vette tervbe. Ezzel a megoldással a vidék gazdáinak termelési és szállítási nehézségeit megoldhatónak véli. A vonal hossza 30 km, várható építési költsége 500 000 Ft.”

1947. A Pusztatenyői Lőszerraktár kisvasútja felbontva, ennek pályaanyaga és 60 db kocsija Kisújszállásra elszállítva.

1947.VI. A Kisújszállás-Csorba vonal építésének kezdete.

1948.V.9. A 12 km hosszúságú Kisújszállás-Csorba vasútvonal műszaki átadása a közforgalom számára, majd V.15.-én megindul a korlátozott közforgalom.

1953. A Csorba-Túrkeve vonalszakasz építése és átadása a forgalomnak.

1954.V.1. A Kisújszállási GV vonatainak számozása mától 2101-2200.

1954. ősz. A Danitanyára vezető szárnyvonal építése és átadása a forgalomnak.

1955.III.14. A Szolnoki GVNV Kisújszállási Üzemfőnökségének pályahossza 42 904 vfm.

1958.VI.30. A Kisújszállási GV a GVI 17 számú üzemfőnöksége. Vonatainak számozása 3101-3199. Az egész hálózat a II terhelési szakaszba tartozik, a Kisújszállás-Túrkeve vonalon 7 ezrelék a legnagyobb emelkedés-esés, a Danitanyai szárnyon 8 ezrelék. A legnagyobb tengelynyomás 2.7-5.5 tonna, a legnagyobb pályasebesség 20-25 km/h.

1958. Mezőhegyesről Kisújszállásra 236 vfm. 9.3 kg-os repvágány.

1959.II.20. Közös pályahasználat a Csorbai ÁG.-al, 3600 vfm. pálya, 3 db váltó, valamennyi 14 kg súlyú.

1959.IV.23. Az alábbi 14 kg sínnel épült vágányrészek felbontva (?) :

 Túrkeve-Csorba   - 169+30 pálya jobb oldalán réparakodó vágány

                              - 214+00 pálya jobb oldalán réparakodó vágány

                              - 215+75 pálya bal oldalán réparakodó vágány

                              - 246+30 pálya bal oldalán Vörös Csillag Tsz. deltavágány

                              - 259+10 pálya bal oldalán sertésnevelő telepre vezető csonka

Danitanyai szárny – 26+00 pálya jobb oldalán 50-es istállóhoz vezető csonka

1960.I.18. A Vörös Csillag Tsz. a Danitanyai vonalból kiágazást kér az új 100-as istállóhoz trágyaszállítás végett.

1960.IV.1. Megszűnik a GVI, az üzemfőnökséget a MÁV Debreceni Területi Igazgatósága veszi át.

1962-ben a Kisúszállási Tüzép iparvágánya felbontva, vissznyeremény 275 vfm. 7 és 9.3 kg vágány, valamint 1 db 9.3 kg váltó.

1963. A MÁV Kisújszállási GV vonalainak hossza 36.4 km, menetrendi mezőinek száma:

                             - Kisújszálás-Túrkeve          382

                             - Túrkeve-Danitanya            382b

1964.II.-ban a MÁV visszaállítja a Kisújszállás-Csorba vonalszakaszon az eredeti 20 km/h sebességet. A 10 km/h órás lassújel indokolatlan volt, mert a felépítmény, bár 9.3 kg súlyú, de a talpfa és betonalj állag igen jó. Ez évben Vekerdy István a GV Üzemfőnöke.

1965-ben a fővonalak javítása miatt az alábbi 14 kg sínnel épült, évek óta forgalmon kívül lévő mellékvágányokat szedik fel:

- Ördögárka mrh.

- Vöröscsillag elágazás

- Csontos tanya mrh.

- 50-es elágazás

- Kisújszállás terményraktár (épült 1952-ben, 266 vfm)

Ugyanebben az évben a GV járműállománya a következő:

- 5 db C50-es motormozdony

- 8 db Ba-Bak kocsi

- 2 db B kocsi

- 2 db D kocsi

- 27 db Ja kocsi

- 5 db J kocsi

- 8 db Ga kocsi

- 3 db G kocsi

- 22 db R kocsi

- 37 db Ubn kocsi

1969.II.1. Megszűnik a forgalom a Danitanyára vezető szárnyvonalon…

1969.IV. A Tömörkényi Alkotmány Tsz. levélben közli a MÁV Debreceni Igazgatóságával, hogy a túrkevei kisvasutat megtekintették és az alábbi szakaszokat kívánják megvenni:

                            - 6 569 vfm fővonal (Elágazás-Danitanya)

                            - 4 181 vfm mellékvágány

                            -    650 vfm betonaljas vágány a túrkevei tárháznál

A Debreceni Igazgatóság 1 méter vágányért 65 forintot kér…

1969.XII.31. Megszűnik a forgalom a 12 km hosszú Túrkeve-Csorba vonalszakaszon…

1970.III-IV. Tömörkényből vasútbontó brigád dolgozik Túrkevén. A Túrkevei Vörös Csillag MgTsz. a Nagymajorban lévő vágányszakasz felbontását megakadályozza, mondván, hogy az az általuk korábban megvásárolt 850 vfm. pályához tartozik.

1970.XII.31. Megszűnik az utolsó, Kisújszállás-Csorba szakaszon is a forgalom…

 

A mozdony, ami miatt belementünk a témába nem volt túrkevei, Fegyvernekről hozták, gondolom, kiállítási céllal, amiből végül nem lett semmi.

Előzmény: M63 - 007 (19120)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.29 0 0 19120

Érdekes egy dolog ez... Mert amelyikre én emlékszek, annak volt hűtőrácsa elöl, hűtőventillátor benne volt még, forgatgattam kedvemre:) És nem tudom, hogy ebben van-e vagy hogy van, de úgy emlékszem, hogy áttört, lamellás volt valamelyik orra. De lehet ez már csak fakó emlék...

Merre ment ez a kisvasút, mi volt a feladata? Mikor zárták be?

Előzmény: Felek Ferenc (19119)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.29 -1 0 19119

Arról!

 

Jelenleg Miskolc Bobo Kft. udvarán várja a feltámadást.

 

Ledaruzás még Gyulán

Előzmény: M63 - 007 (19118)
M63 - 007 Creative Commons License 2011.05.29 0 0 19118

Gyerekkoromban rengeteget játszottunk egy kismozdonyon, ami egy túrkeve közelében lévő lovardában volt elfekvőben, egy tó parton. Arról beszélünk, vagy ez másik?

Előzmény: Felek Ferenc (19116)
Felek Ferenc Creative Commons License 2011.05.29 -1 0 19117

Előzmény: Felek Ferenc (19116)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!