Keresés

Részletes keresés

Afrikaans8 Creative Commons License 6 napja 0 0 2517

https://www.es.hu/cikk/2010-05-30/lazar-gyorgy/zsazsa-es-ataturk.html

1937-ben, a nagyon is eladósorban levő húszéves debütant hozzáment a budapesti török követség sajtóattaséjához, a muzulmán Burhan Belge-hez, aki 38 éves volt. Még abban az évben a vadonatúj török fővárosba, Ankarába költöztek.

Ankara akkoriban lázasan épülő kisváros volt, és a csodaszőke Zsazsa hatalmas feltűnést keltett, amint hófehér, Fatuska nevű lován a helyi kaszinóban parádézott. Egész életében kiváló lovas volt. Törökül is megtanult, és nem csoda, hogy a nőfaló Atatürk is felfigyelt rá. Első találkozójukra a helyi elit kedvenc éttermében, a Karpicban került sor, a kacér szépségnek azonnal imponált az 58 éves államelnök. Sok órát töltöttek édeskettesben, és az is valószínű, hogy Atatürk volt az első férfi Zsazsa életében. 1938 nyarán Atatürk már májbetegségben szenvedett, a mértéktelen dohányzás és ivás megtette a hatását, ugyanabban az évben el is hunyt.

Zsazsa szerelmi afférjának minden részletét a helyszínen, Ankarában ellenőrizte Gordon Taylor amerikai író. Szerinte a történet igaz. Elmondja nekem, hogy Zsazsa látszatházasságban élt Belge-zsel, csupán a diplomáciai útlevél miatt volt szüksége a török férjre. 1941-ben el is vált tőle, és New Yorkban hozzáment a dúsgazdag, hatvanéves amerikai hotelmágnáshoz, Conrad Hiltonhoz. Összesen kilenc férje volt, de testvérei sem szégyenkezhetnek, a három Gábor nővér összesen húsz házastársat fogyasztott el.

Magyarország 1944-es német megszállásakor édesanyja és Magda nővére még Budapesten élt. Magda ugyan férjnél volt, de jól irányzott szerelmi kapcsolatot ápolt egyik hódolójával, Carlos Sampayo Garridóval, a budapesti portugál nagykövettel. Üldözött mamáját a követségre költöztette, majd Magda életmentő portugál menlevelet kilincselt ki kétszázötven pesti zsidónak is, de saját nagyszüleit már nem tudta megmenteni. A katolikus Zsazsa később Amerikában elhűlve hallgatta Magda beszámolóit a nyilas atrocitásokról.

A Gábor nővérek közül Zsazsa vált igazán híressé, műbotrányaival évtizedekig a bulvárlapok címoldalán tanyázott. Még 72 éves korában is sikerült publicitást kapnia, amikor lekevert egy pofont egy rendőrnek, mert az szerinte modortalanul beszélt vele. A nővérek filmek, tévé- és rádióműsorok százaiban léptek fel, férjeik, szeretőik és barátaik között tudhatták az amerikai filmvilág leghíresebbjeit. Nagy szerelme, George Sanders, az Oscar-díjas angol színész annyira közel maradt a családhoz, hogy miután elvált Zsazsától, később elvette nővérét, Magdát is. Ő azt írta exnejéről: „Minden kornak megvan a maga Madame Pompadourja, Lady Hamiltonja, Sába királynője és Kleopátrája. Nem lepne meg, ha a történelem Zsazsát tartja majd ezen műfaj huszadik századi képviselőjének."

A filmsztárt manapság újraértékelik, korai feministának tartják, aki pajkosan, lelkiismeret-furdalás nélkül használta ki férjeit. De férjei is sokat kaptak tőle. Egyikük, Jack Ryan tervezte azokat a Barbie-babákat, amelyekkel ma kislányok milliói játszanak szerte a világon. A mindig dekoratív filmcsillag értékes ötletekkel segítette a tervezőt.

Zsazsa az amerikai filmipar aranykorának talán utolsó élő sztárja. George Sanders szerint minden szeretője egyetértett abban, hogy Zsazsa „nagyon belevaló nő". Én még hozzátenném, igazi pesti vagány!

Afrikaans8 Creative Commons License 2018.09.27 0 0 2516

Ja, és persze Izrael kötelező közellenség volt a kommunista országok számára. A cionistákat üldözték (Dénes Béla: Ávós világ Magyarországon).

Előzmény: Afrikaans8 (2514)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.09.27 0 0 2515

"Az AVH-t ugyanilyen igény hívta életre"

 

Mármint hogy kollektív megtorlási szándék lehetett a dologban.

Előzmény: Afrikaans8 (2514)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.09.27 0 0 2514

"SOKAN VOLTAK, SOK VOLT A TENGER, ÉS SOK VOLT A MEGTORLÁSRA VÁRÓ RÉGI SÉRELEM. ÉRTHETŐ, HOGY SOK ZSIDÓ BEVÁNDORLÓ A TENGERI FOSZTOGATÓ AKCIÓKBAN TALÁLTA MEG A BOLDOGULÁS ÚTJÁT"

 

Hasonlóan a későbbi diszkriminációt, munkatáborokat követő megtorlásokhoz. Németországban egy zsidó csoport egyenesen az összes német kiirtását tervezte közvetlenül a 2. vh. után. Az AVH-t ugyanilyen igény hívta életre, még ha egyesek vitatni igyekeznek is azzal, hogy az ebben részt vevők már identitásukat vesztett zsidók voltak, Rákosiékkal az élen. Tény, hogy "a forradalom felfalta saját gyermekeit", más zsidó származásúakat tömegével zártak be, végeztek ki, nem csak olyan "reakciósokat", mint a lelkesen hazatérő Faludy György, hanem saját kommunista bajtársaikat szintén. De a hazai politikai elit minden póluson túlnyomóan sémita származású volt már akkor. A kommunista identitásvesztés teóriáját egyébként a nemrég elhunyt Szepesi György esete cáfolja könnyedén, akinek első válogatott-meccsről történő közvetítése után 50 évvel az izraeli tizenegyet hívták meg 1995-ben a Népstadionba (bár állítólag ő maga Ausztriát akarta, csak az MLSZ nem tudta már leszervezni a meccset).

Előzmény: Afrikaans8 (2512)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.09.27 0 0 2513

"Az egyik leghírhedtebb figura a Sínai, illetve a Nagy Zsidó becenéven emlegetett kalóz volt, és a rettegett Hajreddin Barbarossával hajózott együtt"

 

Tkp. Szinán reisz. A reisz egy török haditengerészeti rang volt, másik ismert viselője a hozzá kapcsolt térképről ismert Piri reisz. Hasonló ehhez: Paulus Diaconus = Paulus diakónus = Pál dékán.

Előzmény: Afrikaans8 (2512)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.09.27 0 0 2512

https://index.hu/tudomany/til/2018/09/27/evszazadokkal_ezelott_zsido_kalozok_fosztogattak_jamaica_partjainal/

 

Hegyeshalmi Richárd

ÉVSZÁZADOKKAL EZELŐTT ZSIDÓ KALÓZOK FOSZTOGATTAK JAMAICA PARTJAINÁL

A kingstoni Hunts Bay Temetőben 2008-ban fedezték föl azt a hét sírkövet, amiken héber írásjelek, illetve a kalózok egyezményes jele látható: a koponya a két keresztbe tett lábszárcsonttal. Aki látta a Karib-tenger kalózait, aligha lepődik meg rajta, hogy Jamaicában egykor kalózok dúlták-lakták a vidéket – de hogy zsidó kalózok?!

 

Nem tévedés: valóban így volt. Az Újvilágba érkező emigránsok között sok zsidó bevándorló akadt. Nem a gyors meggazdagodás, hanem az életben maradás vágya motiválta őket abban, hogy az óceán túlpartjára költözzenek. A zsidók évszázadokon keresztül retteghették a keresztény inkvizíciót, és az évezred közepén kitörő antiszemita hullám épp egybeesett a kivándorlásokkal. Nagyjából ugyanabban a hónapban, hogy Kolumbusz fölfedezte Amerikát, Ferdinánd spanyol király és Izabella királynő elrendelte az összes zsidó és muszlim vallású személy kiűzését Spanyolországból, és a következő évben Portugália is követte a példájukat.

A zsidó és muszlim menekültek közül sokan közel-keleti országokban kötöttek ki (például az Oszmán Birodalomban), míg mások inkább az új kolóniákat célozták meg. 1508-ban a kubai püspök jelentette, hogy szinte minden, Havannába befutó hajó zsidókkal és újkeresztényekkel van tele. Az emigráció alapvetően eredményes volt: a zsidó telepesekből cukornádat termelő farmerek, kereskedők vagy politikusok lettek.

A folyamat 1655-től gyorsult föl, amikor a britek átvették a hatalmat a spanyoloktól a karibi térségben. 1720-ra a jamaicai főváros, Kingston lakosságának 20 százaléka zsidó származású volt. A XIX. században a kingstoni parlament volt az egyetlen, ami soha nem ülésezett szombaton, hogy meg ne szegjék a Szabbatot.

SOKAN VOLTAK, SOK VOLT A TENGER, ÉS SOK VOLT A MEGTORLÁSRA VÁRÓ RÉGI SÉRELEM. ÉRTHETŐ, HOGY SOK ZSIDÓ BEVÁNDORLÓ A TENGERI FOSZTOGATÓ AKCIÓKBAN TALÁLTA MEG A BOLDOGULÁS ÚTJÁT.

A frappáns névre keresztelt hajókkal (Eszter Királynő, Sámuel Próféta, sőt: Ábrahám Pajzsa) a kalózok főleg spanyol és portugál hajókat támadtak meg, így véve elégtételt az évszázadokkal korábbi sérelmekért. És nemcsak rosszéletű gazemberek voltak köztük, hanem olyan kereskedő-diplomaták is, mint Shmuel Palacci rabbi (!), aki maga is kivette a részét a holland és spanyol hajók fosztogatásából.

A zsidó kalózkodásnak addigra már évszázados hagyományai voltak. Az egyik leghírhedtebb figura a Sínai, illetve a Nagy Zsidó becenéven emlegetett kalóz volt, és a rettegett Hajreddin Barbarossával hajózott együtt egy hatcsillagos zászló alatt. A szefárd származású, Törökországban született Nagy Zsidó annyira profi volt a tengeri navigációban, hogy az ellenfelei azt rebesgették, fekete mágiát használ. (Az 1500-as években ez nem is tűnt elképzelhetetlennek; hogy is tűnt volna, 200 évvel a szextáns feltalálása előtt?) A Nagy Zsidó 1538-ban oroszlánrészt vállalt a spanyolok által támogatott genovai flották legyőzésében a prévezai csatában, és megakadályozta, hogy a spanyolok megvessék a lábukat a Berberparton.

A Nagy Zsidó még a Földközi-tenger térségében volt aktív, de az efféle nemzetközi együttműködések később, egy másik kontinens partjainál is folytatódtak. 1628-ban Moshe Cohen Hanarkis támogatta a Holland Kelet-Indiai Társaságot minden idők egyik legnagyobb tengeri rablásában, melynek során temérdek aranyat és ezüstöt zsákmányoltak a spanyol flottáktól Kuba partjainál. (A lopott kincsek mai áron egymilliárd dollárt érnének.) Röviddel ezután Hanarkis megalapította a saját kalózszigetét Brazília partjainál. Miután a portugálok visszafoglalták a kolóniát, Hanarkis a híres walesi kalózkapitány és későbbi jamaicai kormányzó, Sir Henry Morgantanácsadója lett. Hanarkist soha senki nem vonta felelősségre a tetteiért.

Már ezek sem rossz sztorik, a leghíresebb zsidó kalóz mégis Jean Lafitte volt, aki kulcsszerepet játszott abban, hogy Andrew Jackson győzedelmeskedhetett az 1812-es New Orleans-i csatában. Életrajza (Journal of Jean Lafitte) – amit vagy ő írt, vagy valaki róla írta, vagy modern hamisítvány – azt írja, hogy Lafitte anyai nagyapja spanyol zsidó volt. A New Orleans-i csata után Lafitte visszatért a tengerre, folytatta a kalózkodást, amit olyan sikeresen művelt, hogy hamarosan felállíthatott egy kis kalózközösséget Galveston Islanden, a mai Houston közelében.

Ma már alig 200 zsidó él Jamaicában, de híres kalóz egy sincs közöttük. Sőt, híresség se nagyon, hacsak nem számítjuk az apai ágon zsidó származású Sean Pault.

Előzmény: Afrikaans8 (2453)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.08.25 0 0 2511

https://divany.hu/vilagom/2018/08/25/szepsegkiralyno-divat-tortenelem-ember/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Az egész ország felbolydult 1929-ben, ugyanis ebben az évben rendezték meg az első Magyarország szépe versenyt. Ez a műfaj azelőtt még nem volt jelen az országban, ezért csupán egyetlen kritériumot határoztak meg: a jelentkező lányoknak be kellett tölteniük a tizenhatodik életévüket. Január 6-án 220-an jelentek meg a versenyen - ekkora érdeklődésre senki sem számított. Köztük volt a 116-os sorszámú Simon Böske is, aki végül meg is nyerte a versenyt. Böske vékony, szőke, kék szemű lányként megtestesítette a Coco Chanel nyomán megfogalmazódott szépségideált, a törékeny, kis mellű, fiús alkatot, ami valószínűleg hozzájárult a sikeréhez. A zsűriben többnyire férfiak ültek, köztük volt Heltai Jenő is és egyetlen nőként Márkus Emília színésznő.

Böske mégsem volt olyan szerencsés, mint utódai. Az 1929-es versenyt a szépségkirálynő választást szárnyai alá vevő Színházi Élet szerkesztőségének egy nagyobb termében rendezték meg az Erzsébet körúton. 1933-tól az esemény viszont a Royal szállodában kapott helyet, ahol négy napra elszállásolták a lányokat, akik reggelijüket a New York Kávéházban költötték el. Ennek ellenére Böskére, mint Magyarország szépére is lecsaptak a szponzorok, akik nem csak bundával vagy estélyi ruhával halmozták el, egy Balaton-parti nyaralót is felajánlottak neki. A nyeremények többségét azonban csak kölcsön kapta.

Böskét az irodalmi élet is felkapta, Márai Sándor levelet írt hozzá, Karinthy Frigyes pedig interjút készített vele. Az újságírók arról is kérdezték, hogy hogyan készült fel a versenyre. Azt felelte, hogy otthon, barátnője segítségével életében először kihúzta rúzzsal a száját, ami nagyon nehéz feladatnak tűnt, hiszen a nevetéstől mindig kiszaladt a vonalból.

Innen egyenes út vezetett Párizsba, a Miss Európa szépségkirálynő választásra, természetesen az Orient Expressz első osztályán. A lány szépsége a kontinenst is meghódította, ő lett Európa legszebb nője. Ezzel azonban nem mindenki értett egyet. Böske egy keszthelyi zsidó orvos lányaként született, sokan ezért úgy vélték, hogy nem méltó Magyarország képviseletére, és ráragasztották a Miss Palesztina gúnynevet. Bár hatalmas tömeg várta haza a Keleti pályaudvaron, egy antiszemita tüntető csoport is megjelent, Keszthelyen pedig disznók és szamarak felvonultatásával akarják megalázni, de Böske a véletlennek köszönhetően autóval érkezett haza, és kikerülte a vasútállomáson tüntetőket.

Budapesten, ahogy minden későbbi szépségkirálynőből, Böskéből is színésznőt szerettek volna faragni, hogy aztán felléptethessék a Royal Orfeumban. A lány azonban nem vállalta a kínálkozó lehetőséget, egyetlen vágya volt, mindössze jól akart férjhez menni. Erre nem is kellett sokáig várnia, Miss Európához sorban érkeztek a kérők. Végül egy textilkereskedő fiához, Brammer Pálhoz ment feleségül, akinek kapóra jött a lány szépsége. A boltban Böske manökenként mutatta be a ruhákat az arisztokrata asszonyoknak. A szerelem azonban nem tartott sokáig, Brammerrel öt év után elváltak.

Böskének nem kellett sokat várnia egy másik jó partira. Brammer után a Thália igazgatója, Lövl Jób vette feleségül, akivel a színház emeleti lakásában éltek. Ismét felmerült, hogy színpadon játsszon, de az ajánlatot továbbra is visszautasította. A boldog évek nem tartottak sokáig. Férjével a holokauszt idején csillagos házba kerültek, és bujkálniuk kellett. A háború olyannyira rányomta a bélyegét Böske mentális állapotára, hogy állítólag megbolondult. Hetvenévesen halt meg, és mint minden szépségkirálynőt, őt is elfelejtették.

Afrikaans8 Creative Commons License 2018.08.19 0 0 2510

http://rabbi.zsinagoga.net/2014/01/12/102-magyar-zsido-akik-hazajukert-vegzett-tevekenysegukert-nemesi-cimet-kaptak/

zsidók egyenjogúsításáról (emancipációjáról) szóló törvényt 1867. november 25-én Andrássy Gyula miniszterelnök terjesztette be.
A képviselőház minden vita nélkül, egyhangúlag, a főrendiház pedig 64 szavazattal 4 ellenében fogadta el a törvényjavaslatot. Ezt követően az uralkodó Habsburg ház – elismeréseként – már a magyar zsidók részére is adományozhatott nemesi címet, amennyiben a tudomány, a kultúra, a gazdaság, vagy a politika területén megfelelő érdemeket szerzett.

1867 és 1918 között több mint 280 zsidó vagy zsidó származású családot emeltek a magyar nemesek közé, és ezek között 26 család kapta meg az arisztokratát jelentő báróságot.
A nemesek között közt nagy hírű orvosprofesszor is, volt olyan író-műfordító is, aki nagy közéleti pályafutása elismeréseként került ebbe a magasságába, ám a legtöbbjük olyan ipari, kereskedelmi vagy pénzügyi egyéniség volt, aki tehetségével jelentékenyen hozzájárult hogy a magyar ipar és kereskedelem világszínvonalra emelkedjen.

Villarroya Creative Commons License 2018.06.11 0 0 2509

Szent Péter apostol vajon melyik vérvonalba tartozott?

 

Vajon a Vatikán engedélyezne egy ilyen jellegű  genetikai vizsgálatot?

Előzmény: Cervus elaphus eumatricus (2507)
Cervus elaphus eumatricus Creative Commons License 2018.06.11 0 0 2508
Előzmény: Cervus elaphus eumatricus (2507)
Cervus elaphus eumatricus Creative Commons License 2018.06.11 0 0 2507

A szamaritánusok között elvégzett népességgenetikai vizsgálatok segítenek megvilágítani az óizraeli törzsek eredetét, mivel a szamaritánusok - legalábbis apaági vonalon - genetikailag gyakorlatilag "tisztább" zsidóknak tekinthetők, mint pl. a Közép-Kelet-Európából származó askenázi zsidók.

 

Az eddigi genetikai vizsgálatok alapján a szamaritánusok és a többi izraeli zsidó apaági leszármazási vonalai azonosak vagy nagyon hasonlóak, ugyanakkor az anyaági genetikai vonalak eltérnek, amelyet egyesek azzal magyaráznak, hogy az asszír uralom idején az Izrael középső részein visszamaradt izraeliták, azaz a mai szamaritánusok ősei közé sok idegen származású nő házasodott be.

 

Egyébként a szamaritánus férfiak összesen 4 nemzetségbe vagy leszármazási vonalba tartoznak:

 

  • The Tsedakah lineage, claiming descent from the tribe of Manasseh
  • The Joshua-Marhiv lineage, claiming descent from the tribe of Ephraim
  • The Danafi lineage, claiming descent from the tribe of Ephraim
  • The priestly Cohen lineage from the tribe of Levi.

 

Ebből a Joshua-Marhiv család a J-M267 (korábban J1), a Danafi és a Tsedakah család a J-M172 (korábban J2), míg a Cohen család az E-M78 Y-DNS haplocsoportba tartozik.

 

A papi kohenita ág saját magát Lévi törzséből származtatja.

Előzmény: Cervus elaphus eumatricus (2506)
Cervus elaphus eumatricus Creative Commons License 2018.05.31 0 0 2506

A nyelvészeti, nyelvtörténeti adatokból lehet valamilyen következtetést levonni?

 

Úgy tudom, hogy az óhéber a mai modern osztályozás szerint egyértelműen a szemita nyelvcsalád kánaánita ágába van besorolva és nem az arámiba vagy az amoritába, ez is arra utalhat inkább, hogy helyben, a tágabb értelemben vett Kánaánban, tehát a mai Irzrael, Libanon, és Nyugat-Szíria térségében differenciálódhatott és nem az Arab-félszigeten, Mezopotámiában vagy a Szír-sivatagban.

 

Szóval még az is elképzelhető, hogy a proto-izraelita törzsek ugyanazt a nyelvet beszélték, mint az általuk kiirtott kánaánita népek, legfeljebb egy kissé eltérő dialekust.

 

Persze csak találgatok, nem értek hozzá, nem vagyok szemitológus...

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2492)
Afrikaans8 Creative Commons License 2018.05.26 0 0 2505
Festéktüsszentő H. Benő Creative Commons License 2018.04.03 0 0 2504

A midrások tanmesék, történetek, az arámi fordítások targum névre hallgatnak.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2457)
Ecskend-321 Creative Commons License 2018.03.23 0 0 2503

Tehát ha tól-ig határokat veszünk, akkor azt mondhatjuk, hogy úgy két méter, kettő tíz között lehetett.

 

Kérdés, hogy vajon ez átlagos magasság volt a refáim között, vagy Góliyáth közülük is kilógott vagy fél vagy egy fejjel.

 

Én is azért kezdtem el ezt a kérdést kutatni a neten, mert az egyik gyermekemnek azt mondták a hittanórán, hogy Góliát közel 3 méter magas volt.

 

Persze lehet, tényleg sok múlik azon, hogy melyik Biblia-fordításra hagyatkozunk...

Előzmény: Ecskend-321 (2502)
Ecskend-321 Creative Commons License 2018.03.23 0 0 2502

Sámuél könyvét és a legrégibb Ószövetség-fordításokat kell alapul venni, azok a leghitelesebbek ebben a kérdésben (is), nem a modern újprotestáns fordítások, amelyek sok esetben tele vannak ferdítéssel, főleg a jehovisták fordításai (Watchtower fordítások).

 

A régebbi, szöveghű fordítások alapján Góliyáth magassága négy könyök és egy arasz (nagyarasz) volt.

A korabeli ószövetségi mértékegységekre vonatkozó ismeretink szerint a könyök 45,7 cm, a nagyarasz pedig kb. 22 cm volt.

 

Ezeket az adatokat összeszorozva és összeadva 2 méter 5 centit kapunk.

 

Tehát a korabeli viszonyokhoz képest tényleg egy jól megtermett, lóbaszó nagy melák, de azért nem egy hihetetlen testmagasság és nem is mesebeli óriás.

 

Jó, gondolom, hogy a testsúlya és az izomzata is megvolt a magasságához, egy két lábon járó, két méter magas izomkolosszus lehetett, akit a parancsnokai hússal tápláltak és a szabad idejében badiztattak is. :-)

 

Nem véletlen, hogy a zsidó harcosok rettegtek ettől a roppant erejű óriástól, mint a tűztől, no persze Davud bar Isai jól kicseszett vele, túljárt az eszén.

 

Ez van, amikor az ész és ravaszság együtt legyőzi a puszta, nyers erőt. :-)

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2501)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.25 0 0 2501

A realitások talaján maradva én az anákok és a refáiak felnőtt férfitagjainak magasságát 185 - 220 cm közé becsülöm. Talán ősi, genetikailag izolált néptörzsek voltak, ahol az igen magas testalkat genetikai mutáció révén öröklődött.

Ez a testmagasság az, ami biológiailag még teljesen hihető, de elég magas ahhoz, hogy a korabeli, nem éppen a magas termetükről elhíresült izraeliták valóságos óriásoknak lássák őket.

Egyébként ezeket a szerencsétlenség a filiszteusok összefogdosták és a legerőssebbjeiket katonának képezték ki és besorozzák a hadseregükbe. Előszeretettel használták őket a zsidók elleni háborúkban.

Tetőtől talpig felfegyverkezve, vértekbe öltözve egy-egy ilyen refái vagy anáki szuperharcos elég félelmetes volt, hogy a zsidó harcosok többségénél beinduljon a tele gatya effektus.

No persze nem egy Sámsonnál vagy egy Gedeonnál, és főleg nem egy Dávidnál. :-)))

Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.25 0 0 2500

Hát némelyik állítás elég meredek.

 

Az Egyiptom-témára már én is utaltam:

szvsz. az Egyiptomból való kivonulás nem pusztán a fantázia terméke, de nyilván az sem értelmezhető szó szerint, hogy 2-2,5 millió zsidó bolyongott 40 éven át a pusztaságban a Kánaánba való bevonulás előtt.

Én ezt az ellentmondást úgy oldom fel, hogy egy  kis létszámú, de a későbbi zsidó szellemi élet kialakításában meglehetősen domináns csoport érkezett Egyiptomból. Valószínűsíthetően a későbbi áronita papság elődei.

Később, amikor a különféle eredetű proto-zsidó csoportok szóbeli vallási és történelmi hagyományai lejegyzésre kerültek, az áronita írástudók egy meglehetősen egységesített történelmi és teológiai alapkoncepció alapján gyúrták össze a különféle hagyományokat egy egységes vagy legalábbis egységesnek tűnő egésszé.

Ebben a zsidó történelemnek ez a szakasza már úgy volt leírva, hogy komplette az egész nép Egyiptomból érkezett Kánaánba.

 

Egyébként mint említettem, ezen az Egyiptomból érkező papi csoporton felül is legalább 2 csoportot lehet megkülönböztetni a proto-izraelita törzsek között: az elohista északi és a jahvista déli törzsekét, bár később az írástudó papi csoportok Elohim és Jahveh személyét és kultuszát is egy meglehetősen egységes monoteista kultusz keretében totálisan összeolvasztották.

 

No nézzük a többit:

 

"- a valós történelemben soha nem egyesült Izráel és Júdea"

 

Hát ez könnyen meglehet, mivel az izraeli régészet eddigi kutatási eredményei nem bizonyítják Saul, Dávid és Salamon korának egységes zsidó királyságának létét.

De még túl kevés a régészeti eredmény ebből a korból, jöhetnek még másfajta kutatási eredmények is.

 

"- az akkori héber törzsek mai leszármazottai többségében a palesztínok"

 

Hát ez nekem meredek. Bizonyíték? Tudtommal az ókori izraelitákhoz genetikailag legközelebb álló mai népesség a szamaritánusok, egy évezredeken keresztül izolált kis zsidó irányzat képviselői Izrael középső részén.

De szívesen olvasnék olyan genetikai eredményeket, amelyek alátámasztják az ókori zsidó - mai palesztín genetikai rokonságot, de én nem tudok ilyenről.

 

 

"- Izráelt hamar bekebelezte Babilon, Júdea maradt meg tovább"

 

Egyezik, az Ószövetség is ezt írja. Az északi királyság Kr.e. 722-ben került nem bailoni, hanem asszír uralom alá, a déli királyság, Júda, Kr. e. 587-ben került az újbabiloni káldeus birodalom fennhatósága alá.

 

 

"- soha egyik törzsi szerveződés sem volt a területen jelentős"

 

Attól függ, mit nevezünk jelentősnek. Sem Izrael, sem Júda soha nem volt nagyhatalom, de az asszír, ill. a káldeus hódítás előtt a térség meghatározó államai voltak, jelentéktelennek nem mondanám őket.

 

"- a területeiket békés terjeszkedéssel szerezték meg"

 

Hát legfeljebb részben. Az izraelita törzsek erőszakos terjeszkedésének a bronzkor legvégéről és az ún. vaskor I-ből vannak nyomai, pl. Jerikóban, Bételben és egy-két más településen, többek között kiterjedt tűzvész, gyújtogatás, fosztogatás nyomai.

 

Távolról sem hiszem, hogy ez egy teljesen békés folyamat volt, bár talán annyira véres sem volt, amint azt a zsidó írástudók Józsué és a Bírák könyvében utólag beállították.

 

- a mai Izraelnek egyik ókori államhoz sincs semmi köze.

 

"Ebben nem foglalok állást, ez a téma nem is kapcsolódik a korábbi hozzászólásaimhoz."

 

 

Előzmény: 0101011 (2499)
0101011 Creative Commons License 2018.02.22 -2 0 2499

Kit érdekel? A bibliai léviták NEM LÉTEZTEK a valóságban.

Amúgy itt egy magyarázat a papok miért nem mentek a földekre: lusták voltak dolgozni, meg a sok áldozatbemutatástól és vérfröcsköléstől nem is értek rá földet művelni. Ennyike.

 

Az egyiptom-dologra két magyarázat lehetséges:

a) a menekülő egyistenhívő Amon-hívők (Tutenkhamon és apja hívei) jelentős befolyástszereztek

b) amikor a Bibliát (Ószövetséget) írták, épp Babilóniai fennhatóság alatt volt a terület. Történetileg pedig Egyiptom ugyanannyira folyamatos fenyegetést jelentett. Tehát a narratív igény ( = történetmesélési szabályok) miatt a cucc első felében a Nagy Mumus az egyiptomiak, a második felében a babilóniaiak. Ennyike.

 

Ezeken túl érdemes tudni hogy:

- a valós történelemben soha nem egyesült Izráel és Júdea

- az akkori héber törzsek mai leszármazottai többségében a palesztínok

- Izráelt hamar bekebelezte Babilon, Júdea maradt meg tovább

- soha egyik törzsi szerveződés sem volt a területen jelentős

- a területeiket békés terjeszkedéssel szerezték meg

- a mai Izraelnek egyik ókori államhoz sincs semmi köze.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2493)
Eklatáns Béla Creative Commons License 2018.02.22 0 0 2498

A honfoglalás mikéntje és hogyanja...

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2497)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.15 0 0 2497

Hol mi hogy van megírva?

Előzmény: Eklatáns Béla (2496)
Eklatáns Béla Creative Commons License 2018.02.15 0 0 2496

Így van megírva...?

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2494)
Eklatáns Béla Creative Commons License 2018.02.15 0 0 2495

Mint van megírva...?

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2493)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.14 0 0 2494

Valamelyik proto-izraelita csoportnak nagy valószínűséggel a Színai-félsziget és/vagy Midián környékéről kellett érkeznie, hiszen az összehasonlító vallástudomány szerint YHWH (Yahweh) eredetileg a színai-félszigeti Hóreb-hegy (Színai-hegy) félelmetes, rettegett istene volt és a kultusza innen került át Izráelbe.

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2493)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.14 0 0 2493

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy Lévi törzse, a léviták vajon miért nem kaptak Kánaánban külön szállásterületet, mint a többi izraelita törzs?

 

Szerintem valószínűleg azért, mert ők később érkeztek, mint a többiek és addigra a többi törzs már fölosztotta maga között az országot.

 

Talán pont a léviták voltak azok, akik Egyiptomból vagy az egyiptomi civilizáció határvidékéről érkeztek Kánaánba, utolsóként az izraelita törzsek között?

 

 

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2492)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.09 0 0 2492

Azt azért csendben megjegyezném, hogy a Tórától eltekintve az Egyiptomból való tömeges kivonulásnak sem a korabeli történelmi forrásokban, sem a régészeti leletanyagban nincs a leghalványabb nyoma sem. Annak meg főleg nem, hogy kb. 2,5 millió zsidó bolyongott volna 40 éven keresztül abban a félsivatagos, sivatagos hegyvidéki környezetben.

 

Egyes vélemények szerint a zsidók őseinek Egyiptomi tartózkodása sokkal inkább annak az emléke, hogy Kánaán és a környező területek, benne a zsidók ősei néhány száz évig az egyiptomi Újbirodalom fennhatósága alá tartoztak.

Előzmény: Eklatáns Béla (2490)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.09 0 0 2491

Legyen nékünk a mi hitünk szerint. :-)

Előzmény: Eklatáns Béla (2490)
Eklatáns Béla Creative Commons License 2018.02.06 0 0 2490

Tehát nem egy szerző - nevezetesen Mojzes - írta volna a Tórát, hanem különböző, egymástól függetlenül létező - minimum elohista és jahvista - forrásokból lett összeragasztva? Ezen elméleted többek közt itt cáfoltatik:

 

 

 

https://www.jashow.org/articles/bible/biblical-archaeology/what-evidence-proves-moses-wrote-the-first-five-books-of-the-bible/ ...

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2489)
Kaspar Herrenberger Creative Commons License 2018.02.05 0 0 2489

Akár úgy is. :-)

 

Hozzáteszem, hogy már 30-40 évvel ezelőtt az egyik ismeretterjesztő töri könyv az ősi zsidók kettős eredetéről írt, mégpedig úgy, hogy volt egy héber bevándorlás Észak-Mezopotámia felől a Kr.e. II. évezred elején (Ábrahám története), ezek voltak az ún. elohista törzsek, akiknek az istene Elohim volt és volt egy későbbi bevándorlás a Kr. e. XIII. században Egyiptom - Színái-félsziget - Midián felől, ezek voltak az ún. jahvista törzsek, akik a félelmetes YHWH (Jahveh) isten kultuszát hozták magukkal.

 

A két, nyelvileg és etnikailag eleve rokon népesség összeolvadt, Elohim és Jahve alakja is összeolvadt az egyetlen igaz isten, az ÚR alakjában.

 

Hozzáteszem, hogy a Tórában ez az összeolvadás vagy összeolvasztás tökéletlen volt, mert az íráskutatók a mai napig ki tudják mutatni, hogy a Tórában mely részek származnak a jahvista és melyek az elohista forrásból.

 

Szóval én azt mondom, hogy az ez Elohim - Jahveh kettősség azért egy kissé eleve gyanús, én valószínűnek tartom, hogy a proto-izraeliták legalább két különböző népcsoport összeolvadásából keletkezhettek.

Előzmény: Eklatáns Béla (2488)
Eklatáns Béla Creative Commons License 2018.02.05 0 0 2488

Vagy akár - Occam beretvája alaptyán nem megbonyolintva feleslegesen a dolgokat - úgy is lehetett, ahogy' az meg van írva...

;-)

Előzmény: Kaspar Herrenberger (2487)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!