"1 vízállásmutató üveggel, 1 olajzókannával és 1 Ráner-kosárral is kiegészült a felszerelés"
Váuuuuuu!!! Ez nekem is újság!
A siófokiról azért még majd konzultálunk. Ha valamikor, hát jövőre éppenséggel lesz "egy kis" apropója, hogy ez az áldatlan állapot megváltozzon. De az már nehezebb falat lesz. Fel kell majd kötni a "felkötnivalókat"...
Ugye az "ezüstkönyv"-ben levő képről reménytelen kideríteni, hogy melyiket ábrázolja?
Szia!
Nehezen tudom elképzelni, hogy a mozdonyokon 1935-től nem lett volna pályaszámtábla, sőt a pályaszámok ismertek voltak, úgy Lányi, vasutTOM, illetve a mi esetünkben, sőt tovább megyek a csehek is ismerték.
Ha megnézed az Ezüstkönyvben szereplő képet, illetve a Lányi képet, akkor pályaszám táblát nem vélek felfedezni, sőt a Lányi képen még a volt helyét sem lehet látni.
Ha jobban megnézed az ezüstkönyv képét, akkor az első vagonban cukorrépa szerűséget lehet látni (ez még nem jelenti azt, hogy az is van benne), és lehetne gondolni ez esetben Ercsire, de a vágányok száma ezt megcáfolja (Ercsiben nem volt ennyi vágány)
1952-ben a mozdony eladva OKGT-nek (Országos Kőolaj és Gázipari Tröszt), az hogy Tamás másképp jelöli, írja, nem jelent semmit, egyről beszélünk. Lehetne gondolni Százhalombattára oda kerülésre, de Battai, hőerőművet, illetve az olajfinomitot csak 1950-es évek végén 1960-ban kezdték épiteni, tehát ez a gondolat ilyen téren kiesik, de azt már ellehet képzelni, hogy a Battai épités kezdetére azaz 1960-ra odakerülhetett. 1962-re elkészült a finómitóban az első ütem, azaz elkezdett termelni, innentől kezdve a mozdony feleslegé válhatott, mivel a tűzrendészeti előirásoknak nem felelt meg, mindennemű járművet amik oda bejártak szikrafogóval, meg egyéb gezemicével felkellett szerelni, és inkább vállalták a mozdony elküldését Ercsibe a közelsége miatt.
Nézzük a Lányi képet:
A képen nem látszik sem a pályaszám, sőt még a helye sem. A mozdonynak nincs gyári száma, legfeljebb a korábbi alvázon feliratot lehetett megtalálni, amelyen max. annyi szerepelhetett hogy gyártotta a Ganz Budapest 1891 (a Ganz nem adott gyáriszámot a járműveknek, rajzszám, megrendelés szám alapján gyártott, természetesen egy-két jármű esetében kivétel azért volt). A kérdés az, hogy akkor miből állitotta, hogy ez a 002-es.
Nézzük a cseh adatokat:
Mint irtam korábban nem igen tudom elképzelni azt, hogy a mozdonyoknak ne lett volna pályaszámuk a MÁV-os léttük alatt. Ezért is tudták a csehek is, mivel pályaszámmal került hozzájuk
Innentől számomra a dolog egyértelmű, hogy a Lányi képen nem az általa megjelőlt 002-es pályaszámú mozdony szerepel
Bevallom, hogy reggel csak az én adatbázisomba léptem be, és a két könyv adatai alapján irtam az észrevételeimet.
Nekem nem voltak felvezetve, a korábbi kocsik pályaszámai sem, ezért nem is irtam konkrétan be az irásomba, csak amit a könyvben találtam.
Olvasva a mostani irásodat, belenéztem Villányinak az adatbázisába, és a következőket tudom mondani.
Villányi hozza mindkét kocsinak a pályaszámát, annyi kiegészitéssel, hogy hozza még a 1925 elöttit is
tehát a D7762-es pályaszámú kalauzkocsiból lett a D60242-es tovább a 25.001-es
mig a
D7743 kalauzkocsiból lett a D60238-as majd 25.002
mindkét kocsit a Ganz gyártotta 1891-ben
Kiszállitási dátumként 1935.04.13, mig hatósági vizsgát 1935.05.04-re hozza minkét esetben
Ugyanakkor nem hozza sem a motorszámokat, sem a 1952-es rendelet számot.
A Cseh adatoknak a 99%-át Karel Benes, illetve Josef Motycka szállitotta, mindketten eléggé vágják a saját témájukat a csehszlovák anyagot (ráadásul a 45-ös CSD lista hozza is ezt a mozdonyt), gyakorlatilag nem csalódtunk bennük ezidáig.
Innentől csak feltételezni tudom, hogy Ernő bácsi a kép hátulján elirta a pályaszámot.
Bocs de másra nem tudok gyanakodni, hiszen ami nincs Magyarországon, az nem is lehet az Ercsi Cukorgyárban sem
Üdv! Annyit hozzá szeretnék tenni még, hogy 1 vízállásmutató üveggel, 1 olajzókannával és 1 Ráner-kosárral is kiegészült a felszerelés (utóbbiba még kell üveg). A továbbiakban még a manométerek és egyéb felszerelési tárgyak is meglesznek a mozdonyhoz, ami még hiányzik. Sajnálom, hogy csak egy napot tudtam veletek lenni!!! Egyébként a csapatot megdicsérte a Központvezető Úr is! Köszönjük!!! A mozdony alatt lévő töltéskő is pótolva lesz. Állomásfőnök Úrnak köszönhetően. A siófoki mozdony még ami nagyon rossz állapotban van (376-649).
Köszönöm mindkettőtök válaszát. A pályaszámuk 25.001 és 25.002 volt? Mi lehetett az oka a létüknek? Ha jól tudom, akkor a Ganz motorok közül a dízelek kötődtek Jendrassikhoz.
Futtában, hagy reagáljak irásodra, mert szerintem több sebből vérzik:-)))
MÁV Északi Főműhelye építette a 4488 és az 5300 számú poggyászkocsik alvázainak felhasználásával 1935-ben.
Ebből csak a dátum az igaz
Ha előveszed a a Magyar Vasuttörténete könyvecskét abban egyértelműen levan irva, hogy 1925-ben a 2 teng. kalauz, poggyász kocsik a 60000-69999, illetve 70000-79999 közé számozták be. Ha előveszel egy másik könyvet e sorozatból akkor számodra kifog derülni, hogy ezek az általam közölt kocsik 1925 elött a 7000, 8000, 9000-es pályaszám tartományba voltak besorozva, tehát kiesik a 4488, és az 5300 számod is.
Tehát 1935-ben az általad közölt számon, biztos, hogy nem épitettek át.
A mozdonyokba Ganz-Jendrassik típusú hathengeres benzinüzemű motort építettek be.
.....amit az 1927-ben gyártott BCmot kocsikból szedtek ki.
A 002 psz. mozdony a II. világháború után már nem volt állagba, ismeretlen időpontban az Ercsi Cukorgyárba került.
Valóban a MÁV-nál nem volt állagban, mivel 45-ben a csehekhez került, és 1945.11.05-i dátummal CSD T210.101-es pályaszámmal állitották üzembe, és 1949-ben Tatra 95 tipusú motorral látták el, majd 1953-ban selejtezték
Tehát ez a gép biztos, hogy nem volt Ercsiben
Evvel szemben az 1-est valóban 1952.11.hóban eladták az OKGT-nek, és ez került az Ercsi Cukorgyárba, nálam mindennemű dátum megjelőlés nélkül.
Ezeket a könnyű tolató mozdonyokat a MÁV Északi Főműhelye építette a 4488 és az 5300 számú poggyászkocsik alvázainak felhasználásával 1935-ben. A mozdonyokba Ganz-Jendrassik típusú hathengeres benzinüzemű motort építettek be. Hengerátmérője 130 mm és dugattyú löket-hossza 160 mm. A motor a mechanikus sebességváltón és irányváltón keresztül lánccal hajtotta a mozdony kerékpárjait. A mozdonyok motorjai megegyeztek az 1927-től gyártott BCmot sorozatú motorkocsik motorjával. A mozdonyok 1935-től üzemeltek a MÁV-nál. A 001 psz. mozdonyt 1952-ben eladták az Ásványolaj Ipari Rt.-nek. A 002 psz. mozdony a II. világháború után már nem volt állagba, ismeretlen időpontban az Ercsi Cukorgyárba került.
Az "ezüstkönyv" 202. oldalán alúl szerepel a MÁV 25 sor. tolatómozdony eme képe. Tud-e valaki valami többet erről az alkotmányról? Ha igen, akkor megosztaná-e velem?
Ez már nehezebb dió, de a kúpos füstszekrényajtó, a hengeröntvény formája, a nagyméretű gőzdóm, a mögötte felsejlő víztisztító, a 2C tengelyelrendezés, a szerkocsi, illetve a vontatott, vélhetőleg gyorsvonat, mind-mind 327 sor. mozdonyra hajaz.
És megfejtése: A Déli Vasút 429 sor. később a MÁV 323 sor 901-906 pályaszámú gőzmozdonya, túlhevítős kazánnal. Gyártotta: MÁV Gépgyár, Budapest, Ertse Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik (BMMF), Praha, 1911-1912. Forrás: ezüstkönyv, 142. oldal.
A jellegzetes tolattyúszekrényből arra következtetek, hogy ez egy 325 sor. gőzmozdony. Ezeket a gépeket a MÁV Gépgyár különböző kivitelben 1893 és 1907 között gyártotta. A törökszentmiklósi felvételi épületet 1857-ben emelte a Tiszavidéki Vasút