Második komp az állom. Pedig két tanulmány terv is készült, jó pénzért. Az új katamarán ,és komp elég lett volna 1db mind kettöből. Inkább kellene 3_4 db közepes befogadású hajó. Jövőre Bmária lehet hajó nélkül marad mivel az útolsó vizíbusznak lejár a papirja. Aqua Panonia és a Balaton csak áll. séta járatott lehetne vele csinálni. És menetredet nem kellene enyíre ritkitani. Hajó hiány miatt.
Az nem úgy volt, hogy ezek a kompok több évtizedes élettartamra tervezve csak addig szolgálnak itt, amíg a badacsonyi komp még nem valósul, mert akkor ott, a hosszabb hajózási távon érvényesül(hét) a Z hajtás sebesség előnye, gazdaságosabb üzemeltetése?
Akkor szótáraznám: Attól, hogy papíron (TED) a BH a megrendelő, azt, hogy mit akar/tehet/választhat azt azért mégiscsak a tulajdonos MTÜ mondta tollba. Aki viszont nem üzemeltet.
Drága Uram, ez azért erősssssen nem így nézett ki!
A megrendelés, szállítás témával nem foglalkoznék, de hogy a megrendelő mit tett, tehetett az azért dokumentált a levelezésben.És igen, a megrendelőnek kell üzemeltetnie a járműveket biztonságosan, és lehetőleg folyamatosan, mert minden szem az új hajókra irányult.
A konkrétum:
A VSP gyakorlatilag azonnal (1-2 mp) tud tolóerőt kifejteni bármely irányban. A "Z" hajtásnak ehhez több időre van szüksége ( szélsőséges esetben akár 18-23mp, beforog az adott szögbe, majd ráteszi az erőt) Kulcsszó: egyenértékűség. Ezért lett egy "Cézár" nevű szoftver installálva, amelyik manőver üzemmódban beforgatja a 4 hajtóművet úgy, hogy a tömegközéppont irányába fejtsen ki tolóerőt, és az erők nagyságával játszva mozgatta a hajót a kívánt irányban...a gyakorlatban ez khm. hogy is mondjam...
Mihez képest időben? 20-ban írták ki a tendert, 23-ban érkeztek meg. Egyébként meg a gyártót hol érdekelte, hogy a hajója nem lesz teljes értékű az adott feladatra? Elfogadta a megrendelő a módosítást? El. Mert őt se érdekelte, hiszen üzemeltetnie nem neki kell.
Erre írtam, hogy valójában egy technológiai demonstrátor volt. A VSP használhatóságát demonstrálta. De nem tudok arról, hogy készült volna még más, folyami, általános célú személy-, teher- vagy vontató hajó ilyen meghajtással. Ezért arra gondolok, hogy ez a meghajtás mégsem volt jobb, mint a hagyományos. Speciális célokra persze bevált és gyártották.
De a történet vége mégis csak az lenne, hogy miért készültek az új balatoni kompok Z-hajtással? Miért nem a régen bevált VSP-vel? Érdekes lenne tudni az okát!
A Kiril Ciril vitához. Valamikor Czuczor Gergely nyelvész tartott egy előadást Ciceról, hozzátvéve, hogy ma már nem tudjuk hohy ejtették Ciicerónak, Csicserónak vagy Kikerónak. Következő előadásan a táblán vart a kérdés Czuczor, Csucsor, vagy Kukor.
1000 éve nem volt "poloska" így a pontos ejtést ne tudjuk.
Azért a szláv népeknél is létezik a Róma-Bizánc (latin-görög) választóvonal. Amit írtál, legfeljebb a bizánci befolyás (politikai befolyás, ortodox kereszténység) alatt álló népekre vonatkozik. Nem szláv eredete egyedül a bolgároknak van, ők „szlavizálódtak”. Oroszország valóban szeretett volna ilyesmit (pánszlávizmus) az oszmán birodalom gyengülésekor, a Balkán-háborúk idején, de nem nagyon jött nekik össze. Mivel a krími háborúkat lezáró békekötés megtiltotta az orosz hadiflottának, hogy a Boszporuszon áthaladjon (ez vajon a mai napig is érvényes?), a bolgár-szerb-montenegrói tengely adriai kijárathoz juttathatta volna őket. De volt még a pályán két csapat: az angolok (folymatos hídfőállások kiépítése a Földközi-tenger medencéjében) és az Osztrák-Magyar Monarchia*, így a világrengető orosz ötlet nem vált be.
*Meg is haragudott a cár: Ferenc József ugyanis esküt tett az 1849-es katonai segítség viszonzására, de amikor a Balkánon az orosz érdekek mellett kellett volna harcolnia a K und K hadseregnek, visszatáncolt. Helyette saját hatáskörben annektálta Boszniát.
Bár totál offtopic, de a Római birodalomnak (azaz annak, amit ma Bizáncnak hívunk) egyértelmű célja volt, hogy a körülötte lévő, nemzettudat újat vesztett, törzstelenített (azaz szlavizált, értsd: szolgasorba beletuszkolt) népeket egységes nyelvi és írásbeliségi megoldással egyértelműen magához kösse.
Ennek terméke a rém bonyolult glagolita ábécé helyett a mai nevén cirill betűs ábécé megalkotása és ezen keresztül a nyelvi és tudati homokogizálás, amit a konstantinápolyi pátriárka alá tartozó papság vastagon meg is valósított.
Nem kellett hozzá másfél évszázad se és mind a vallási, mind a közig hatás olyan erősen formált, hogy a mai szlávként beazonosított népek és nyelvek gyakorlatilag egy közel homogén masszát formáltak meg.