Keresés

Részletes keresés

Amphicoelias Creative Commons License 3 napja -1 1 13029

A koncert utáni napon Jarre és Jarrené ajándékot kaptak Budapesten: a Balkan Fanatik-ból Yorgos a saját festményeiből adott nekik.

 

Amphicoelias Creative Commons License 3 napja 0 0 13028

Jarre a stuttgarti koncert közben a német művészeknek ajánlotta az egyik számot és fel is sorolta egy csomó inspirációját. 

 

Emlegette Stockhausen-t, őt ki is emelte, emlegette a berlini techno stílust, de a Kraftwerk-et nem említette. :)

Amphicoelias Creative Commons License 6 napja -1 1 13027

Tegnap véget ért a Special Summer Live Tour 2025.

Az utolsó koncert Stuttgartban volt, tulajdonképpen keretet adva ezzel az egész turnénak, mert akárcsak a legelső, Oslo-i koncerten, itt is kicsit túl sok volt még a természetes fény az első néhány szám idején. De semmi gond, mert a látvány így is óriási volt a helyszínen lévők szerint.

 

Nyilvánvaló, hogy ez nem egy teljes értékű, hosszú turné volt, hanem csak egy 30 napos koncert-sorozat, ahol Jarre egyedül járta be Európának inkább a keleti/közép részét. Szervezési szempontból egy hirtelen "összedobott" dolog volt, leginkább azért, mert Jarre-nak végre lehetősége nyílt Velencében koncertezni. Mindezek ellenére a karrierjében mégis egy jelentős turnénak látom. Egyrészt azért, mert valójában ez volt az "újjászületett" Jarre első igazi turnéja. 2016-ban még az Electronica turné időszakában nyilván sokkal többen mentek el úgy a koncertre, hogy a "régi hangzást", a 70-es, 80-as éveket várták és a streaming szolgáltatókon, VR világban jelen lévő fiatalabb generáció sokkal kevésbé ismerte a nevét. 

Egészen más volt a helyzet most, 2025-ben. Természetesen szóval sem állítom, hogy olyan mainstream ismertsége lenne ma, mint ami a 80-as évek közepén volt mondjuk, de azt nem lehet tagadni, hogy az utóbbi 10 évben, a 2015-ös "nagy visszatérés" óta kialakult egy új közönsége is, sok új ember ismerte meg az internet és a streaming szolgáltatók segítségével, főleg a Welcome To The Other Side után, amikor nagyon sok figyelmet kapott. Azt sem zárom ki, hogy a tavalyi paralimpiai megjelenése után is elkezdték hallgatni páran, akik addig nem ismerték. És sok ilyen rajongó bizony most láthatott először Jarre koncertet. Akik pedig egyáltalán nem képesek ezzel az iránnyal megbarátkozni, azok pedig 10 év után valószínűleg beletörődtek, hogy nem érdemes tovább várni a régiességre és továbbléptek. Ez így is van rendjén.

 

A technológia is sokat fejlődött, szerintem Jarre mindig is ilyen látványt akart a koncertjeire, de csak mostanában kezd a technika arra szintre elérni, ahol a képzelete van. Tudjuk, hogy a vizuális tervezésben Jarre maga is aktívan részt vesz, ez nem minden előadónál van így. Jarre-ról sokan mondják, hogy nem csak egy zenész, hanem egy showman és igen, szerintem is így van, de szerintem ő a legjobb értelemben az. Egyébként a koncert hangzása is tisztább, jobb, minőségibb volt, mint akár 9 évvel ezelőtti koncerteké.

 

Az is nagyon érdekes volt, hogy hogyan változott a turné az elejétől a végéig. Az elején még sokan minimalista turnéról beszéltek, de mire eljutottunk a velencei, brüsszeli, Sevilla-i koncertekhez, már tűzijáték, óriási kivetítések és megvilágított épületek is voltak. Ez is mutatja, hogy folyamatosan tanult, alkalmazkodott és fejlesztett JMJ és csapata a koncertek után. A tracklist nem változott sokat a kezdetek után, az 'If the wind could speak' is legalább kapott egy élő verziót, de hamar rájött Jarre, hogy ez nem működik élőben és behozta Rendez-Vous 4-et a helyére, a közönség nagy örömére. 

 

Szóval azt gondolom, hogy részben a fejlődés miatt, részben az új közönség miatt a turné csodálatosan sikeres volt. Sokféle hozzászólást olvastam, ős-rajongókat is és olyanokat is, akik csak névről ismerik meg 1-2 zenéjét hallották, de 100-ból 99 pozitív volt. Az az egy is csak a nyilvánvaló dolgot ismétli, hogy "nem olyan mint régen", más vádpont nem is merült fel. A JMJ rajongói közösség szempontjából tehát szerintem ez egy nagyon pozitív turné volt, összehozta a régi rajongókat, új rajongókat, fiatalokat és időseket. Nekem is óriási öröm volt, hogy végre viták helyett csak megünnepeltük közösen, hogy ez a lassan 77 éves ember még mindig, évről évre csak újabb dolgokat alkot.

 

Most viszont mehet a megérdemelt pihenőre, említette is az egyik interjúban, hogy a következő projektje a pihenés. :) Amit meg is értek, így is hihetetlen, hogy ennyi évesen ezt végigcsinálta egy forró európai nyáron. Azért remélem, hogy tényleg lesz jó minőségű felvétel, mert nagyon nagy kár lenne, ha elveszne. Az sem adja vissza a térhatást, de legalább valami legyen.

Persze a Jarre-vonat nem áll meg, lesz itt nemsokára Starmus BluRay, év végén kínai koncert, aztán jövőre új lemez, Oxygene 50 éves évforduló és indul egy hosszabb turné is, gondolom akkor már tényleg más zenészekkel együtt.

 

A turné végére itt van még néhány egészen elképesztő kép. Ez már több, mint látványelem egy show-hoz, ez tényleg művészet lézerekkel, kivetítőkkel és füsttel, ezt nézzétek:

Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.10 0 0 13026

Mindenkinek ajánlom, hogy hallgassa meg az Oxygene 2 különböző verzióit, amik elhangzottak a turnén. Ahogy előre haladtunk, úgy lett a zajokkal való improvizáció egyre hosszabb és a dallamos rész egyre rövidebb. Egyrészt szerintem érthető, hogy miért ezt a számot választotta Jarre kivetítésre, nyilván ennek csak annyi rétege van és olyan jellegű a dallama, hogy le lehet játszani ott helyben mindent, de azt is értem, hogy nem akarja azt a kb. 500-szor előadott számot pontosan ugyanúgy előadni annyi év után.

De az is érdekes, hogy a musique concrete jellegű zajokkal való kísérletezgetés a jelek szerint jobban a kedvére való, mint az, hogy a dallam terén improvizálgasson estéről estére. Mit gondoltok?

 

 

Nyilván egy Oxymore, Sex in the Machine vagy Brutalism előadása nem nézne ki ilyen jól kivetítve, ahol vagy 100 hangot hallunk minden másodpercben, pont azért nem lehet nagyon improvizálni rajta. Pontosan azért egyszerűen nem értem azt a hozzászólót, miszerint "Jarre úgy csinál, mintha a hangszeren játszana", de hát nem is látjuk hangszeren játszani az O2-t kivéve, ahol meg világos, hogy nem játssza meg. De a többit nem is látjuk, nincsenek is olyan hangszerek most nála, se lézerhárfa, se theremin, még keytar sincs, ami 2016-ban még ott volt. Akkor mégis hol itt a megjátszás? 

sanofi Creative Commons License 2025.07.09 0 0 13025

Köszi, mindkettőn ott voltam :-)

Előzmény: opdavid (12992)
opdavid Creative Commons License 2025.07.08 0 0 13024

Ha valami felkerül a youtubera, azt úgyis fogjuk tudni.

Előzmény: Őrült kacsa a zebrán (13023)
Őrült kacsa a zebrán Creative Commons License 2025.07.08 0 0 13023

(A tinyurl nem jó, de amúgy a hír hitelesnek tűnik.)

Előzmény: Őrült kacsa a zebrán (13022)
Őrült kacsa a zebrán Creative Commons License 2025.07.08 0 1 13022

Megvan:

 

https://x.com/ARTEpro/status/1942501133647323613?t=HshnNUUTAnqPCScjOnqZIQ&s=19

 

" Le concert "Jean-Michel Jarre à Séville" à l'occasion de l'Icónica Santalucía Sevilla Fest, sera prochainement disponible sur le site d'@ARTEfr et la chaîne Youtube @ARTEconcertFR.

Le CP ➡ https://tinyurl.com/mpfzcp"

Előzmény: opdavid (13020)
Őrült kacsa a zebrán Creative Commons License 2025.07.08 0 0 13021

A német Arte?

Előzmény: opdavid (13020)
opdavid Creative Commons License 2025.07.08 0 0 13020

A sevillai koncertről felvételt készít az Art Channel és később leadja - ha jól értettem. De a lényeg, hogy lesz profi anyag a turnéról.

Robi19831219 Creative Commons License 2025.07.07 0 0 13019
Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13018

Szerintem is, a lényeg, hogy itt volt már az ideje, hogy visszatérjen. A MF1 egy nagyon erőteljes nyitószáma lett a turnénak ezzel a tempóval.

 

Nem tudom egyébként, hogy miért a Zero Gravity Remixet és az Exit-et akarják mindig "kidobatni" Jarre-al. Most a The Opening és a Time Machine került ki a körből, de az a 2 szám valójában kötöttebb volt, hiszen minden koncertet az előbbivel kezdődött és az utóbbival végződött, most végre lehet új nyitószám és új zárószám. A ZG remix meg zeneileg nem sem a nagy kedvencem (sokszor az vád JMJ-al, hogy EDM-et játszik, miközben az adott zenék 98%-a nem is EDM, de ez a remix kivételesen tényleg az), csak hát a koncerteken folyton látom, hogy működik. Élőben is igenis élvezetes, táncolnak, mozognak rá. Igen, van benne egy "drop", mint egy DJ-nél, de szerintem ez elfér egy majdnem 2 órás műsorban. És itt egy kis kettős mércét is érzek: amikor panaszkodó kommentek jönnek, hogy Jarre hallgasson az emberekre, csinálja amit az emberek szeretnek, ami népszerű és ne csak kísérletezgessen, mint az Oxymore esetében, akkor ez baj volt. De ha játszik egy számot, amiben egy népszerű EDM tánczenei elem van, amit a tömeg szeretni szokott, akkor jönnek a lenéző szövegek...

 

Szóval na, csak azt akarom mondani, hogy szerintem nagyon jól tette, hogy a The Opening és a Time Machine került pihenőre és nem más számok. A Web Spinner is elment pihenőre egy időre, de a Herbalizer maradt.

Előzmény: opdavid (13015)
Vendor76 Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13017

Nem tudok több infót, csak feltételeztem, mivel Jarre föleg emiatt a helyszín miatt indította el ezt a koncertsorozatot - ha jól tudom

Előzmény: opdavid (13016)
opdavid Creative Commons License 2025.07.05 -1 0 13016

Volt valamilyen TV stáb ott?

Előzmény: Vendor76 (13012)
opdavid Creative Commons License 2025.07.05 -1 0 13015

A Magnetic Fields új verziójának eleje egyébként kicsit az Aero változatból merít, de annál többet ad.

Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.05 0 1 13014

Nagyon remélem, hogy lesz valami rögzítve erről a semmilyennek kinéző telefonos felvételeken túl. Az Electronica turné sem kapott lemezt, de arról is van legalább a Liebana-i TV-s felvétel. Pedig az látványban sehol nincs ehhez a turnéhoz képest. 

Esetleg az lehet, hogy jövőre tervez valami komolyabb felvételt és addig még tovább akar finomítani ezen a látványon.

Előzmény: Vendor76 (13012)
Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13013

Nézzétek meg ezeket a képeket Velencéből. Ezeket persze profi fényképész csinálta. Azt hiszem ezek adják leginkább vissza azt, hogy milyen is volt, amiről írtam a beszámolómban, persze a térhatás nélkül. 

 

Egyszerűen varázslatos, de tényleg. Szerintem Jarre mindig is ilyen látványt akart, de eleinte nem volt meg a megfelelő technológia hozzá. Ahogy a technika fejlődött, egyre közelebb került ahhoz, ami az elképzelése, ez már nagyon közel lehet hozzá.

 

 

Vendor76 Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13012

Gyanítom ez lesz kiadva, ha lesz kiadvány.

Előzmény: Amphicoelias (13003)
macready Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13011

Szuper, köszönöm! Akkor mindent össze lehet csipegetni, a MF1 új változata kivételével. Azt meg legfeljebb kivágom valamelyik koncertfelvételről, amelyiken a legjobban szól.

Előzmény: Amphicoelias (13009)
Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13010

Elvileg a brüsszelin volt ez.

Előzmény: opdavid (13008)
Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.05 0 1 13009

Szia! Igen, az Equinoxe 7-nek ez a verziója megjelent, a Versailles 400 című lemezen van rajta, de a szeptemberben megjelentő Live in Bratislava lemezen is rajta lesz. A Magnetic Fields 1 új változata viszont 3 hete lett bemutatva először, szóval eddig hivatalos felvétel nincs róla. 

Nyilván az összes számot ki lehet keresni interneten az adott lemezekről, de ahol a turnéra egy új változatot készített, ott nem:

 

Az Epica Oxygene megjelent tavaly digitális kislemezként, az Oxymore-t és a Sex in the Machine-t megtalálod az Oxymore-on (bár az utóbbi a koncerten kicsit másképp hangzik), az Oxygene 2 ezen verzióját szintén a Versailles 400 lemezen találod, bár az sem ugyanaz csak hasonló, az Arpegiator-ból csak az eredeti jelent meg (Concerts in China vagy Planet Jarre) , a Zoolookologie-nak ezt a változatát a Planet Jarre-on találod, az Equinoxe 7-et írtam, a The Architect az Electronica 2-n, a Zero Gravity ezen verziója a Welcome to The Other Side-on, az Exit az Electronica 2-n, az Industrial Revolution ezen változata a Versailles 400-on, a Robots don't cry az Equinoxe Infinity-n, a Herbalizer a Planet Jarre-on, az Oxygene 19 az Oxygene 3-on, az Equinoxe 4 ezen változata a WTTOS-on, a Brutalism az Oxymore-on, az Oxygene 4 ezen verziója a WTTOS-on, az Epica az Oxymore-on (de ez is eléggé másképp hangzik élőben), a Stardust ezen változata a Versailles 400-on van. A RV4 a Planet Jarre-os verzió egy rövidített változata új intro-val, a Magnetic Fields 2 meg a Planet Jarre verziója csak kicsit más a vége.

Előzmény: macready (13007)
opdavid Creative Commons License 2025.07.05 -1 0 13008

Melyik koncertről van szó?

Előzmény: Amphicoelias (13006)
macready Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13007

Szia Amphicoelias!
A Les Chants Magnétiques 1 és az Équinoxe 7 modernizált változata megjelent korábban már valamilyen válogatáson, vagy remix albumon?
Arra gondolok, hogy a koncerten dögösebb basszusa volt ezeknek, mint az eredeti lemezeken.
Egyáltalán össze lehet rakni a koncert anyagát egy saját válogatásba, vagy mixbe, ha az ember nem a YT-ról szeretné hallgatni, amit mások mobillal felvettek?

Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13006

Az egyik oldalon olvastam egy rajongói helyszíni beszámolót arról, hogy Gong Li ott volt közönségben és táncolt a RV4-re (amit Jarre ugye nem szeret :)). 

Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.05 0 0 13005

Szerintem nem lehetett könnyű megcsinálni ezt a turnét.

Eleve viszonylag hirtelen jött az ötlet (mármint szervezési mércével mérve hirtelen), aztán meg ugyanazt a műsort egymástól gyökeresen eltérő helyeken kellett előadni, szabadtéren, beltéren, álló közönségnek, ülő közönségnek, belvárosban, a semmi közepén, hűvösben, forróságban, természetes fényben, teljes sötétségben, évezredek óta létező épületben, frissen felhúzott színpadon, stb. Képzeljük el milyen kemény munka lehet minden egyes helyszínen ezeket egyedien kitalálni és megépíteni 1-2 nap alatt, próbákkal együtt. Egyébként az sem semmi, hogy 77 évesen így bírja ezt a tempót és az egésszel járó stresszt, hogy 2-3 naponta koncert. És a videók alapján látszik, hogy nem épp városnézéssel tölti az idejét, végig ott kell lennie.

Előzmény: opdavid (13004)
opdavid Creative Commons License 2025.07.04 0 0 13004

Igen, örültem is neki.

Előzmény: Amphicoelias (13003)
Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.04 0 2 13003

Ja, egyébként láttad a velencei felvételeket? Mégiscsak voltak bőven projektorok is!

 

Előzmény: opdavid (12987)
Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.04 0 0 13002

Nyilván, de azért van különbség aközött, hogy táncol a képernyőn, de a valóságban alig mozog meg aközött, hogy táncol mindenhogy, csak technikailag egyszerűbb egy már felvett táncot használni. 

Előzmény: opdavid (13000)
Amphicoelias Creative Commons License 2025.07.04 0 0 13001

Nekem egyébként az a furcsa, hogy akik az élőben játékra panaszkodnak, hogy "DJ show", azok tudják vajon, hogy a 'Place de la Concorde' hogyan volt előadva mondjuk? Az igazság az, hogy Jarre már 1979-ban hozta azt, amiből később a DJ show-k lettek kommerszebb formában. Nyilván nincs 62 keze. Pont ezért nem igazán kedveltem, amikor JMJ-t Maestro-nak hívják, mintha egy klasszikus zenei komponista lenne, vagy 10 éve itt még olyan hozzászólások születtek, hogy "Mit kezdenek JMJ egy szál zongorával", amire a válasz az, hogy nyilván semmit, de nem is állította soha, hogy tudna kezdeni, az egy másik műfaj. Mert ez a régi mentalitás, hogy az "igazi zene" ilyen. Ezt a konvenciót hívta ki az elektronikus zene, mint műfaj. És tudom, hogy sokan nem akarják, hogy a fiatalkorukat egy hazugságnak érezzék, ezért kell úgy csinálni nekik, mintha a 70-es években Jarre mindent ott helyben újrajátszott volna, ma meg csak elindítja aztán kész.

 

(A mínusz nem tőlem jött, biztosíthatlak, általában én szoktam kapni őket olyanoktól, akik nem képesek érvelni az álláspontjukkal kapcsolatban. Egyébként sem lehet kideríteni, hogy azért kaptad, mert dicsérted, vagy mert nem)

Előzmény: opdavid (12999)
opdavid Creative Commons License 2025.07.04 0 0 13000

u.i.: Ez olyasmi, mint a Versailles 400 koncerten a "Mixed Reality", ahol a párhuzamos virtuális részek előre rögzítettek voltak, tehát a felvett grafikus részeket váltogatták az élőképpel.

Előzmény: Amphicoelias (12998)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!